משפחה

התועלת של טיפול קוגניטיבי קצר בטיפול בחולים בזמן הפוגה לאחר אירוע דיכאון מג’ורי (מתוך Journal of Clinical Psychiatry)

בחולים שהחלימו מאירוע של דיכאון מג’ורי, אך בעלי סיכון גבוה להישנות, השתתפות בקורס קצר של פגישות טיפול קוגניטיבי קבוצתי, זמן קצר לאחר ההפוגה, עשויה למנוע הישנות למשך 5 שנים, או יותר, כך עולה ממחקר חדש שפורסם במהדורת דצמבר של Journal of Clinical Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי טיפול קוגניטיבי בחולים שהחלימו לאחרונה מדיכאון, מסייע במניעת הישנות או נסיגה, עם זאת, ההשפעות ארוכות הטווח של גישה זו אינן-ידועות.

החוקרים מדווחים על מעקב בן 5.5 שנים, במסגרת מחקר בו חולקו באקראי 172 חולים, שהיו בהפוגה לאחר דיכאון. הם מסבירים כי הם כללו קבוצת חולים בעלי סיכון גבוה להישנות אלו עם אירועים מרובים בעבר.

המשתתפים חולקו באקראי לטיפול סטנדרטי בלבד או טיפול סטנדרטי בשילוב עם 8 פגישות קבוצתיות שבועיות, של טיפול קוגניטיבי, שארכו שעתיים כל אחת, ונערכו בהדרכת פסיכולוגים שהוכשרו לנושא. הטיפול הקוגניטיבי התמקד בעיקר בזיהוי ושינוי גישות דיס פונקציונאליות, הגברת זיכרונות חיוביים ע”י מילוי יומן של חוויות חיוביות, ויצירת נוסחה של דרכים למניעת הישנות/נסיגה.

נסיגה/הישנות תועדו ב-135 חולים (79%), לפחות פעם אחת, במהלך המחקר. עם זאת, לטיפול קוגניטיבי קצר הייתה השפעה מגנה משמעותית וממושכת, על שיעורי ההישנות/נסיגה במהלך 5.5 שנות המעקב.

החוקרים ציפו כי ההבדלים בין הקבוצות ייעלמו לאחר שנתיים, אך אלו נותרו גם לאחר קרוב לשש שנים.

ההשפעה הבולטת ביותר זוהתה בחולים עם מספר רב של אירועים דיכאוניים בעבר. ב-52% מהמשתתפים במחקר שחוו ארבעה אירועי דיכאון, או יותר, טיפול קוגניטיבי הפחית באופן מובהק את שיעורי ההישנות/נסיגה המצטברים, מ-95% ל-75%.

למרות ירידה בעלת משמעות קלינית בשיעורי ההישנות או נסיגה לאחר טיפול קוגניטיבי קצר, החוקרים מודעים לכך ששיעורים אלו עדיין גבוהים מאוד. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לזהות את מרכיבי הטיפול האחראיים לתועלת, וכן למצוא אילו טיפולים מתאימים לכל קבוצת חולים.

J Clin Psychiatry2009;70:1621-1628

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה