משפחה

האם יש תועלת קוגניטיבית במתן אסטרוגן לנשים מבוגרות לאחר כריתת רחם? (מתוך Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת נובמבר של Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism עולה כי מתן אסטרוגן CEE (Conjugated Equine Estrogen) אינו מביא לתועלת קוגניטיבית ממושכת בנשים מבוגרות לאחר-מנופאוזה, לאחר כריתת רחם.

החוקרים מציינים כי לאחרונה הם דיווחו כי לשילוב CEE עם Medroxyprogesterone Acetate השפעה מזיקה על הזיכרון המילולי, עם נטייה להשפעה חיובית על הזיכרון הצורני, אך טיפול זה אינו משפיע באופן מובהק על תחומים קוגניטיביים אחרים או על האפקט. ממצאים אלו משקפים את השפעות הפרוגסטין, Medroxyprogesterone Acetate, בנוסף להשפעות CEE.

במחקר הנוכחי החוקרים העריכו את ההשפעות של מתן CEE ללא-פרוגסטרון על השינויים בתפקוד קוגניטיבי בתחומים-ספציפיים ועל האפקט בנשים מבוגרות לאחר-מנופאוזה, לאחר כריתת רחם. המחקר כלל 886 נשים לאחר-מנופאוזה (גיל ממוצע של 74 שנים) עם כריתת רחם בעברן, ללא דמנציה.

הנשים לקחו חלק במחקר WHI (Women’s Health Initiative) ו-WHI Memory Study Conjugated Equine Estrogens-Alone למשך 3 שנים, בממוצע, ונותרו במעקב למשך 2.70 שנים, בממוצע. המשתתפות חולקו באקראי לטיפול ב-CEE במינון 0.625 מ”ג ביום, או פלסבו.

החוקרים מצאו קשר בין טיפול ב-CEE ללא מתן פרוגסטרון ובין ירידה מובהקת ביכולת תפיסת תנועה סיבובית במרחב (p<0.01) בהערכה הראשונית שנערכה לאחר שלוש שנות טיפול, בהשוואה לטיפול בפלסבו. עם זאת, בקרב נשים שטופלו ב-CEE בלבד תועד קצב שיפור גדול יותר במשך הזמן. CEE לא השפיע באופן משמעותי על תחומים קוגניטיביים אחרים, כולל זיכרון צורני או אפקט.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים, במטרה להעריך אם ניתן להכליל את הממצאים על אוכלוסיות אחרות.

Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה