משפחה

האם טיפול להפחתת אנדרוגן בגברים עם סרטן הערמונית מגביר את הסיכון לסוכרת ולמחלה קרדיווסקולארית? (מתוך JNCI)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממחקר רחב-היקף חדש שפורסם בגיליון דצמבר של ירחון Journal of the National Cancer Institute עולה כי טיפול אנטי-אנדרוגני (Androgen deprivation therapy) לסרטן הערמונית קשור בסיכון מוגבר לסוכרת חדשה ולמחלה קרדיווסקולארית.

לדברי החוקרים, חולים ורופאים השוקלים טיפול אגוניסטי ל-Gonadotropin-releasing hormone (GnRH) לסרטן ערמונית אזורי או מקומי צריכים לשקול את הסיכון המוגבר האפשרי להתפתחות של סוכרת ומחלה קרדיווסקולארית בעודם מקבלים את ההחלטות הטיפוליות.

מחקרים קודמים תיארו קשר בין טיפול GnRH להפחתת אנדרוגן ובין מחלות אלו, אולם היו מוגבלים בכך שהתמקדו בגברים מבוגרים ובכך שנעדר מהם מידע לגבי תרופות אחרות, מציינים החוקרים.

המחקר הנוכחי מבוסס על מידע מה-Veterans Healthcare Administration אודות 37,443 גברים בכל הגילאים אשר אובחנו וטופלו בסרטן הערמונית. בהשוואה לגברים אחרים, אלו שטופלו בתכשירים אגוניסטים ל-GnRH או באורכיאקטומיה הראו שיעורים גבוהים יותר (לפני תקנון) להתפתחות של סוכרת, מחלת לב כלילית, אוטם לבבי, מוות לבבי פתאומי ושבץ.

לאחר תקנון למאפייני החולים וגידוליהם, שימוש פעיל באגוניסט ל-GnRH (בהשוואה להיעדר טיפול להפחתת אנדרוגן) היה קשור בסיכון מוגבר ב-28% להתפתחות של סוכרת, סיכון מוגבר ב-19% להיארעות של מחלת לב כלילית, סיכון מוגבר ב-28% להיארעות של אוטם לבבי, סיכון מוגבר ב-35% למוות לבבי פתאומי, וסיכון מוגבר ב-22% להיארעות של שבץ מוחי. הקשר בין תכשירים אלו ובין שבץ לא דווח עד כה, מציינים החוקרים.

תוצאות המחקר הראו כי ניתוח לכריתת האשכים (אורכיאקטומיה) היה קשר בסיכון מוגבר ב-40% למחלת לב כלילית ולסיכון מוגבר פי 2.11 לאוטם לבבי. בהשוואה להיעדר כל טיפול להפחתת אנדרוגן, מצאו החוקרים כי שימוש בטיפול כזה אי פעם היה קשור בסיכון מוגבר להתפתחות של סוכרת, מחלת לב כלילית, מוות לבבי פתאומי ושבץ, אולם הסיכון לאוטם לבבי לא היה מוגבר בצורה מובהקת סטטיסטית.

החוקרים מסכמים כי יש צורך בביצוע מחקרים נוספים על מנת להיטיב ולהבין את ההשפעות של אגוניסטים ל-GnRH בהקשרים קליניים בהם היתרונות של הטיפול טרם הוכחו, וכן על מנת לזהות תת-אוכלוסיות של גברים המצויים בסיכון הגבוה ביותר לסיבוכים הכרוכים בטיפול. לבסוף, יש צורך במחקר נוסף על מנת לבחון אסטרטגיות שונות למניעת תחלואה הקשורה בטיפול, הם מציעים.

במאמר מערכת שפורסם באותו גיליון ואשר התייחס לפרסום הדברים, טוענים מומחים כי לאור המספר ההולך וגובר של גברים המתמודדים עם עלייה של ערכי PSA לאחר טיפול בסרטן הערמונית, יש צורך באיסוף המחקרים המתאימים ושקילה של היתרונות הצפויים ואת הסיכון האפשרי כתוצאה מהתחלת טיפול להפחתת אנדרוגן. לדבריהם, גברים מבוגרים רבים, ובמיוחד אלו עם מחלה בדרגה נמוכה, יתכן ולא יחיו די זמן על מנת להפיק תועלת מן הטיפול, ולמעשה הטיפול עלול לעיתים סכן אותם לאור בעיה רפואית אחרת.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה