משפחה

רמה נמוכה של אומגה 3 יכולה להיות גורם סיכון הניתן לשינוי בסינדרום קורונרי חד (מתוך Am J Cardiol)








מודעה 

 

רמות נמוכות בדם של חומצות שומן ארוכות שרשרת אומגה 3 EPA (eicosapentaenoic acid) ו-DHA (docosahexaenoic acid), הן גורם סיכון בלתי תלוי ל-ACS (סינדרום קורונרי חד) במטופלים צעירים.

החוקרים ניתחו הרכב חומצות שומן של דם שלם ב-94 מטופלים עם ACS וב-94 נבדקי ביקורת, שהותאמו אליהם על פי גיל, מין וגזע.

הגיל הממוצע היה 47. החוקרים הסבירו, שהם בחרו את המטופלים הכי צעירים מקוהורט של 1000 מטופלים עם ACS בכדי לחקור את התרומה הפוטנציאלית של חומצות שומן לסיכון ל-ACS במטופלים עם פנוטיפ יותר קיצוני (מחלה שהתחילה בגיל צעיר).

תוצאות המחקר פורסמו במהדורת ינואר של American Journal of Cardiology, כאשר על פיהן EPA ו-DHA היו נמוכים יותר ב-29% בקרב מטופלים עם ACS בהשוואה לקבוצת הביקורת, לאחר תקנון לצריכת אלכוהול, עישון, סוכרת, BMI, ליפידים בסרום והיסטוריה של MI או רה-ווסקולריזציה. תוכן חומצות שומן טרנס לא היה שונה בין המטופלים ובין נבדקי הביקורת.

המסר לקחת הביתה מהמחקר הנוכחי הוא שתוכן נמוך של אומגה 3 בדם הוא סמן לסיכון ל-ACS. שנית, עדות לכך, שאומגה 3 הוא גורם מגן, הינה חזקה יותר מהעדות, ששומן טרנס בדם הוא גורם מזיק.

למה ששומן טרנס לא יהיה גורם סיכון ל-ACS ? ככל הנראה דגימת המטופלים הייתה קטנה מדי מכדי לאבחן הבדל. קבוצה אחת של שומן טרנס (שומן טרנס פולי בלתי רווי) הייתה גבוהה יותר בקרב חולי ACS (אך לא גבוהה יותר משמעותית סטטיסטית) בהשוואה לקבוצת הביקורת, בעוד שקבוצה אחרת (שומן טרנס מונו בלתי רווי) הייתה בערך אותו הדבר בשתי הקבוצות. בסיכון כללי, רמות שומן טרנס כוללות היו טיפה יותר גבוהות בקרב חולי ACS.

לדברי החוקרים, גם אם הם היו מראים שתוכם חומצות שומן טרנס היו קשורות משמעותית עם מצב ה-ACS, זה לא בהכרח היה אומר, שרמות גבוהות יותר של שומן טרנס גורמות ל-ACS. מה שניתן היה לומר במקרה זה, שרמות גבוהות של שומן טרנס היו סמנים לסיכון ל-ACS.

לסיכום, בקרוב יצא מחקר מקבוצת חוקרים אחרת (זהו מחקר גדול יותר בהרבה), שמראה שרמות טרנס גבוהות יותר בנקודת ההתחלה בתאי הדם האדומים (סמן רקמתי טוב) קשורות עם עליה בסיכון לאירועים קרדיאליים בשנים הקרובות. כך שמידע טוב יותר נמצא בדרך.

Am J Cardiol 2007;99:154-158

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה