התערבות מתאימה משפרת את ההיענות לטיפול בחולי שחפת (JAMA)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 24/31 בינואר של JAMA, עולה כי התערבות הכוללת ייעוץ מתוגבר, טיפול מבוזר ומטפל במסגרת DOT (Directly Observed Therapy) שנבחר ע”י החולה, מסייעת לשפר את ההיענות לטיפול של חולים עם אבחנה חדשה של שחפת (Tuberculosis). החוקרים טוענים כי היענות ירודה לטיפול נותרה מכשול משמעותי לטיפול בשחפת במדינות מתפתחות.

מטרת המחקר היתה לבחון את יעילות התערבות מתאימה, המכוונת לשיפור היענות החולה לטיפול, ולקבוע את יעילות ההתערבות בבקרת TB במדינה אפריקאית, בעלת משאבים דלים, עם שכיחות גבוהה של שחפת.

בתקופה שבין יוני 2003 וינואר 2005, ב-16 מרכזי בריאות בסנגל, חולקו משתתפים בגיל 15 ומעלה, עם אבחנה חדשה של צביעת כיח חיובית ל-TB, לקבוצת התערבות או קבוצת ביקורת. במסגרת ההתערבות נכללו ייעוץ מתוגבר ושיפור התקשורת בין אנשי מערכת הבריאות והחולים, ביזור הטיפול, בחירה חופשית של החולה את המטפל, וחיזוק פעילויות פיקוח. החולים בקבוצת הביקורת מילאו את הפרוצדורות הרוטיניות לטיפול ב-TB. המדדים העיקריים כללו את שיעור החולים שהשלימו בהצלחה את 8 חודשי הטיפול, ושיעור החולים שלא השלימו את הטיפול.

מבין 1522 משתתפים שגוייסו למחקר, 682 (88%) נכללו בקבוצת ההתערבות ו-563 (76%) מבין 744 המשתתפים בקבוצת הביקורת השלימו טיפול מוצלח (Adjusted Risk Ratio = 1.18,  95% CI = 1.03-1.34). שיעור החולים שלא השלימו בהצלחה את הטיפול עמד על 5.5% (n=43) בקבוצת ההתערבות ו-16.8% (n=125) בקבוצת הביקורת (Adjusted RR = 0.43,  95% CI = 0.21-0.89).

תכנית ההתערבות התבססה על שיפור הייעוץ לחולה והתקשורת, ביזור הטיפול, מטפל DOT על-פי בחירת החולה, ופעילויות השגחה וחיזוק הובלו לשיפור התוצאות, בהשוואה לפרוצדורות הרוטיניות לטיפול ב-TB. ניתן להכליל את השיטה בהקשר של תוכנית לטיפול ב-TB במדינות דלות-משאבים.

מגבלות המחקר כוללות חוסר יכולת לקבוע את השפעות המרכיבים האינדיבידואלים של השיטה, והעדר בדיקות HIV.

טיפול ב-TB מבוסס על טיפול יעיל וכן שיטות יעילות לתמוך בתהליך הטיפול מהאבחנה ועד השלמת הטיפול המתאים. מתוצאות המחקר עולה כי שיטת ההתערבות שנבדקה הביאה לשיפור בתוצאות הטיפול. ניתן ליישם את ההתערבות הזו באופן הדרגתי ברחבי סנגל, והחוקרים מאמינים כי ניתן להכליל את השיטה למדינות דלות משאבים.

JAMA. 2007;297:380-386.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה