משפחה

גישת התערבות חדשה משפרת היצמדות לטיפול בחולים עם אבחנה חדשה של שחפת (מתוך JAMA)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת ינואר של JAMA, עולה כי התערבות של ייעוץ מתוגבר, טיפול מבוזר ובחירת חולה ב-DOTS (directly observed therapy supporter ) עוזרת לשפר את ההיצמדות לטיפול בחולים עם אבחנה חדשה של שחפת.

היצמדות לא טובה לטיפול נשארת מכשול מג’ורי לשליטה יעילה בשחפת במדינות מתפתחות. על כן יש צורך באסטרטגיות חדשניות לשיפור גישה והיצמדות לטיפול.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את היעילות של אסטרטגית התערבות השמה לה למטרה את שיפור היצמדות החולים לטיפול ולקבוע את האפקט שלה על שליטה בשחפת במדינות אפריקאיות דלות אמצעים הסובלות מזיהום נפוץ בשחפת.

בין יוני 2003 וינואר 2005 ב-16 מרכזי בריאות מחוזיים בסנגל, חולים המבוגרים מגיל 15 עם אבחנה חדשה של שחפת ריאתית על פי משטח כיח חולקו רנדומאלית לקבוצת ביקורת או התערבות. קבוצת ההתערבות קיבלה ייעוץ מתוגבר, שכלל שיפור התקשורת בין אנשי מקצוע רפואיים והחולים, ביזור של הטיפול, בחירה של DOTS על ידי החולה וחיזוק של פעילויות של פיקוח. קבוצת הביקורת עברה את תוכניות השליטה הרגילות בשחפת. המשתנים העיקריים היו הפרופורציה של החולים, שהשלימו בהצלחה קורס של 8 חודשים של טיפול והפרופורציה של החולים, שהשתמטו מהטיפול.

מתוך 1522 חולים, שגויסו, 682 (88%) מתוך 778 חולים, שגויסו לקבוצת ההתערבות ו-563 (76%) מתוך 744 חולים, שגויסו לקבוצת הביקורת, סיימו את הטיפול בהצלחה (RR מתוקנן-1.18, רווח בר סמך [CI] 95% : 1.03-1.34). הפרופורציה של החולים, שהשתמטו מהטיפול הייתה 5.5% (43 חולים) בקבוצת ההתערבות ו-16.8% (125 חולים) בקבוצת הביקורת (RR מתוקנן -0.43, 95% CI :0.21-0.89).

חבילת ההתערבות התבססה על שיפור בייעוץ לחולה ובתקשורת, ביזור של הטיפול, בחירה של DOTS וחיזוק של פעילויות של פיקוח, אשר הובילו לשיפור בתוצאות החולים בהשוואה לפרוצדורות השליטה הרגילות בשחפת. גישה זו יכולה להיות מוכללת בהקשר של תוכניות שליטה בשחפת במדינות דלות משאבים.

מגבלות המחקר כוללות חוסר יכולת לקבוע את האפקט של אלמנטים אינדיבידואליים של האסטרטגיה וחוסר בבדיקת HIV.

שליטה בשחפת תלויה ביעילות הטיפול וביעילות האסטרטגיות לתמיכה בתהליך הטיפול מרגע אבחנת המחלה ועד לסיום טיפול הולם. לדברי החוקרים, תוצאות המחקר מראות כי ההתערבות, שהם בחנו במחקר, המורכבת מחבילה של פעילויות השמות לעצמן למטרה את הצוות הרפואי, החולים והקהילה, משפרות את תוצאות הטיפול. כעת ניתן ליישם התערבות זו בשלבים בסנגל והחוקרים מאמינים כי גישה זו יכולה להיות מוכללת בהקשר של תוכניות שליטה בשחפת במדינות אחרות הדלות במשאבים.

JAMA. 2007;297:380-386

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה