סטטינים בטוחים לשימוש בחולים עם אי-ספיקת לב (מתוך J Am Coll Cardiol)

באנליזה חדשה של ה-Heart Protection Study (HPS), מחקר הסטטינים הגדול ביותר שבוצע אי פעם, נמצא, כי simvastatin הביא לירידה משמעותית בסיכון לאירועים ווסקולריים משמעותיים בקרב חולי אי ספיקת לב עם רמות גבוהות של N-terminal pro-B-type natriuretic peptide (NT-proBNP), ללא עדות לסיכון כלשהו.

לדברי החוקרים מדובר בממצא חשוב מאוד, שכן קיימת אי ודאות גדולה בנושא השימוש בסטטינים בחולים עם אי ספיקת לב. המחקר מצא כי אין נזק, וכי יש תועלת רבה בשימוש בסטטינים בחולים עם רמות גבוהות של NT-proBNP.

הדאגות בנושא הבטיחות של שימוש בסטטינים בחולים עם / בסיכון גבוה לפתח אי ספיקת לב, עלה לאחר מספר מחקרים תצפיתיים, בהם כולסטרול נמוך נמצא קשור בתמותה גבוהה יותר בחולים עם אי ספיקת לב.

ממצא חשוב נוסף באנליזה החדשה הינו כי NT-proBNP עשוי לשמש כמרקר טוב לאירועים קורונריים ווסקולריים וכן לאי ספיקת לב.

במסגרת המחקר, מעל 20,500 מבוגרים בגילאי 40-80 עם מחלה ווסקולרית או סוכרת חולקו באקראי לקבלת 40 מ”ג simvastatin ביום או פלצבו למשך חמש שנים. הורדת ריכוזי הכולסטרול עם simvastatin הביאה להפחתה ניכרת לא רק בשיעור האירועים הקורונריים, אלא גם בשיעורי שבץ ובצורך בהליכים לפתיחת כלי דם, ללא תלות ברמות הכולסטרול של המשתתפים לפני הטיפול.

באנליזה החדשה, ניסו החוקרים להעריך את הבאים: הקשר בין NT-proBNP והיארעות אירועים ווסקולריים משמעותיים ואי ספיקת לב; האם ההשפעה של טיפול בסטטינים על הסיכון הווסקולרי משתנה עפ”י רמת NT-proBNP; ואת ההשפעה של הורדת רמות כולסטרול עם סטטינים על היארעות אי ספיקת לב.

אחת ההשערות בנוגע לעובדה שכולסטרול נמוך קשור בתמותה מוגברת באי ספיקת לב, הינה שליפופרוטאינים מספקים הגנה בנוכחות אי ספיקת לב, ככל הנראה, ע”י קישור לאנדוטוקסינים וניטרולם. תיאוריה זאת, הביאה , לדברי החוקרים, להנצחת האמונה לפיה חולים עם או בסיכון גבוה לפתח אי ספיקת לב אינם צריכים להיות מטופלים ע”י סטטינים.

על אף שמחקרים תצפיתיים הראו השפעה מזיקה של סטטינים על אי ספיקת לב, מחקרים קודמים בנושא הפחתת רמות הכולסטרול כשלו בניסיונם לתמוך בממצא זה, והתוצאות החדשות מ-HPS מאשרות כי אין הוכחה לכך שהורדת LDL בחולים עם רמות גבוהות של NT-proBNP גורמת לתופעות לוואי כלשהן. יתרה מזאת, טיפול ב- simvastatin הפחית את הסיכון לאירועים ווסקולריים משמעותיים בקרב חולי אי ספיקת לב עם רמות גבוהות של NT-proBNP.

החוקרים מצאו בנוסף, כי רמות בסיסיות של NT-proBNP מהוות גורם מנבא חזק לאירועים עתידיים, שאינם תלויים במאפיינים אחרים.

מחקר זה, אודות למעלה מ-20,000 אנשים בסיכון גבוה למחלה ווסקולרית, כולל חולים עם אי ספיקת לב קלה עד מתונה, מספק עדות מהימנה לכך ש- NT-proBNP קשור בקשר חזק וחיובי לא רק לאשפוז או תמותה כתוצאה מאי ספיקת לב, אלא גם לאירועים משמעותיים של חסימת כלי דם בחולים אלה.

בהשוואה לפרטים עם רמות NT-proBNP בסיסיות הנמוכות מ-386 פיקוגרם/מ”ל, נמצא, כי חולים עם רמות NT-proBNP של 5759 ומעלה היו בסיכון כפול לאירועים ווסקולריים משמעותיים ובסיכון גבוה פי שלושה לאירועים קורונריים משמעותיים.

לדברי החוקרים, ממצאים אלה מספקים עדות ברורה לכך ש- NT-proBNP הינו מרקר חזק לאירועים ווסקולריים בטווח גדול של אנשים, הנמצאים בסיכון.

J Am Coll Cardiol 2007; 49:311-319

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה