משפחה

האם צריכה מוגברת של פולאט מלווה בירידה בסיכון למחלת אלצהיימר? (Arch Neurol.)

חוקרים מאוניברסיטת קולומביה מצאו כי צריכה מוגברת של פולאט קשורה בירידה בסיכון למחלת אלצהיימר. החוקרים מצאו כי קיים קשר בלתי-תלוי בין צריכת פולאט ובין סיכון מופחת למחלת אלצהיימר, בעוקבה של נבדקים בגיל 65 ומעלה, עם שכיחות גבוהה של גורמי סיכון וסקולרים.

ההשערה העיקרית של המחקר היתה כי צריכה מוגברת של פולאט וויטמין B6, B12 (המורידים את רמות הומוציסטאין), גורם סיכון ידוע למחלה קרדיווסקולרית ושבץ שעשוי להיות קשור גם לסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר, תוביל לירידה בסיכון למחלת אלצהיימר.

למרבה הפלא, החוקרים מצאו קשר חלש מאוד בין הומוציסטאין ומחלת אלצהיימר.  הם גם לא מצאו ירידה בסיכון הקשורה ברמות B6, B12, אך כן מצאו קשר בין צריכה מוגברת של פולאט ובין ירידה בסיכון למחלת אלצהיימר.

במחקר השתתפו 965 נבדקים, בגילאי 65 ומעלה, ללא דמנציה. בין 1992 ו-1994 אספו החוקרים את הנתונים בתחילת המחקר, שכללו ראיון אישי בנוגע למצב והתפקוד והבריאותי, ולאחריו הערכה סטנדרטית, היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית ונוירולוגית, ובדיקות נוירופסיכולוגיות.

שאלונים שימשו להערכת צריכת הפולאט וויטמין B6, B12. נתוני מעקב נאספו כל 18 חודשים במשך תקופה של כ-6.5 שנים. מבין כל קבוצת המחקר, 32.6% היו אפריקאים-אמריקאים, 45.3% היספאניים ו-22.1% לבנים.

במהלך תקופת המחקר, 192 משתתפים פיתחו אלצהיימר. כאשר חולקו לרביעונים, בהתאם לרמות הפולאט, החוקרים מצאו כי הסיכון למחלת אלצהיימר ירד עם עליה ברבעון צריכת פולאט, והקשר נמצא בעל משמעות סטטיסטית לאחר תיקנון לצריכת B6, B12, וגורמי סיכון אחרים, כולל גיל, מין, השכלה, מוצא אתני, נוכחות אלל e4 apolipoprotein, סוכרת, יל”ד, עישון בהווה, מחלת לב ושבץ.

יתרה מזאת, הם מצאו כי אין קשר משמעותי בין צריכת פולאט בדיאטה או תוספי פולאט, בלבד, ובין ירידה בסיכון למחלת אלצהיימר, והקשר המגן קיים רק לנוכח שילוב השניים.

כאשר החוקרים בחנו את התוספים ואת הדיאטה בנפרד, הם לא מצאו השפעה בעלת משמעות סטטיסטית. אולם, כאשר בחנו את שילוב השניים, נראה היה כי מדובר בצריכה הכוללת של פולאט, הקשורה בהשפעה המגנה. העובדה שהחוקרים לא מצאו השפעה מגנה של B6 ו-B12, עשויה להעיד בין השאר, כי ייתכן ויש מנגנון המוריד את הסיכון לדמנציה, שאינו תלוי בהורדת רמות הומוציסטאין בעקבות צריכת פולאט.

עם זאת, מזהירים כי בשלב זה מדובר רק בהשערה.

בשלב זה, מדובר במחקר תצפיתי בלבד, ויש לערוך מחקרים רנדומליים מבוקרים לפני שניתן יהיה להסיק בנוגע לסיבות ולתוצאות.

במאמר מציינים כי ממחקר שפורסם לאחרונה עולה כי צריכה מוגברת של פולאט קשורה בסיכון מוגבר לירידה קוגניטיבית. התוצאות הסותרות הללו מדגישות את הצורך להמתין לתוצאות של מספר מחקרים הנערכים בימים אלו, הבוחנים את הקשר בין צריכת ויטמינים ומניעה ראשונית של מחלת אלצהיימר, לפני שניתן יהיה לפרסם המלצות ברורות בנוגע לקשר בין צריכת פולאט ומחלת אלצהיימר.

עם זאת, במידה וממצאי המחקר הנוכחי יאושררו, הדבר יספק לרופאים אמצעי פשוט ולא-יקר, שעשוי לסייע לעצור את מחלת אלצהיימר, שלאור הקצב הנוכחי צפויה לגדול פי 4 עד שנת 2047.

Arch Neurol. 2007;64:86-92.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה