בדיקת נוגדנים כנגד CCP יעילה באבחון rheumatoid arthritis (מתוך J Rheumatol)

מחקר חדש מצא, כי בדיקת נוגדנים כנגד cyclic citrullinated peptide (CCP) יכולה לאבחן באופן מדויק rheumatoid arthritis. אולם בכדי לזהות את המחלה בשלב מוקדם, בדיקה משולבת של נוגדני anti-CCP ושל rheumatoid factor (RF) היא האופטימאלית.

רמת הדיוק של הבדיקה נובעת מהעובדה שנוגדני anti-CCP הינם ספציפיים ל- rheumatoid arthritis. הרגישות, לעומת זאת, נמוכה יחסית ל-RF, בייחוד בשלבים מוקדמים מאוד של המחלה.

במסגרת המחקר, השוו החוקרים את יעילותם הדיאגנוסטית של נוגדני anti-CCP עם זו של מרקרים סרולוגיים אחרים ב-262 חולי rheumatoid arthritis וב-116 חולים עם מחלות ראומטיות אחרות. קבוצת ה- rheumatoid arthritis כללה 55 חולים עם מחלה מוקדמת מאוד, שהוגדרה כמשך קצר משישה חודשים, ללא טיפול קודם.

נמצא, כי נוכחות נוגדני anti-CCP הינה בעלת רגישות של 82.4% ו-67.3% עבור rheumatoid arthritis כולל ועבור מחלה מוקדמת מאוד, בהתאמה. הן RF והן נוגדנים כנגד גלקטוזיל הראו רגישויות גבוהות יותר.

בניגוד לכך, הסגוליות והערך המנבא חיובי עבור נוגדני anti-CCP היו בין הגבוהים ביותר מבין כלל המרקרים שנבדקו. רמת הדיוק הכוללת של נוגדנים אלה הייתה 82.5%, והייתה גבוהה יותר מכל המרקרים האחרים שנבדקו בנפרד או באופן משולב.

לדברי החוקרים, בשלב הבא יש לבחון כיצד התגובה החיסונית ל- citrullined polypeptides מעורבת בפתוגנזה של המחלה, ועד כמה מהימנים נוגדני anti-CCP באבחנה המוקדמת של המחלה ובניבוי התקדמותה.

J Rheumatol 2007;33:2369-2371,2390-2397

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה