משפחה

ניטור עצמי של טמפרטורת כף הרגל מסייע למניעת כיבים בחולי סוכרת (מתוך Diabetes Care)

ממחקר חדש עולה, כי הוספת בדיקה יומית של טמפרטורת כף הרגל באמצעות מד-חום אינפרא אדום לטיפול הסטנדרטי בכף רגל סוכרתית מפחיתה משמעותית הישנות כיבים.

החוקרים מציינים, כי טמפרטורה גבוהה בעור הינה סימן לדלקת, הקשורה לפגיעה ברקמה, אך הסימנים עדינים מכדי שיוכלו לאתרם בקלות.

במטרה לבדוק אם מדידה רוטינית של טמפרטורת העור מסייעת לאתר סימנים מוקדמים לנזק רקמתי, ביצע צוות החוקרים מחקר רב-מרכזי ואקראי, שכלל חולי סוכרת בגילאי 18-80 שנים עם היסטוריה של כיבים בכף הרגל ואובדן תחושה.

קבוצה אחת של חולים (58=n) קיבלה טיפול סטנדרטי, הכולל בדיקה של כף הרגל ע”י רופא מדי שמונה שבועות, שימוש במדרסים והנעלה רפואיים ותכנית חינוך לחולה.

קבוצה שנייה (56=n) קיבלה טיפול דומה, בתוספת הוראות כיצד לבחון את החלק התחתון של כף הרגל פעמיים ביום בעזרת ראי.

הקבוצה השלישית (59=n) קיבלה הדרכה נוספת לשימוש במד-חום אינפרא אדום מדי יום למדידת הטמפרטורה בשש נקודות בכל רגל.

כל החולים הקפידו על ביצוע ההוראות, כאשר אלה שפיתחו אבנורמאליות דאגו ליידע את אחות המחקר. החולים בקבוצת הטיפול השלישית קיבלו בנוסף הדרכה לעדכן את האחות כאשר הטמפרטורות בשני אתרים בכף הרגל השתנו ביותר מ-2.2 מעלות צלזיוס, ולהפחית פעילות עד שהטמפרטורות יחזרו לנורמה.

מחקרים קודמים הראו, כי טמפרטורת העור עולה 10-20 יום לפני שהפצע נראה לעין. הדבר פותח חלון שבמהלכו ניתן לנקוט אמצעים להפחתת הדלקת.

החוקרים מצאו, כי חולים בשתי קבוצות הטיפול הראשונות חוו תדירות דומה של כיבים חדשים בכף הרגל במהלך 15 חודשי המחקר (29.3% ו-30.4%, בהתאמה), כאשר בקבוצת הטיפול השלישית, השיעור עמד על 8.5% בלבד.

מד החום אושר אשתקד ע”י ה-FDA לניטור בריאות כף הרגל, ולדברי החוקרים, מעל 10,000 מכשירים כבר נמכרו.

Diabetes Care 2007;30:14-20

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה