משפחה

אמצעי קליני לבחירת הנשים המנפאוזליות הזקוקות לצילום עמוד שדרה בעקבות אוסטיאופורוזיס (Ann Rheum Dis)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון ינואר של Annals of the Rheumatic Diseases, עולה כי 6 מדדים קליניים מספקים עדות מספקת להצדקת צילום רדיוגרפי של עמוד השדרה לאבחון שברי חוליות בנשים לאחר מנאפוזה, הסובלות מאוסטיאופורוזיס, עם כאבי גב.

לדברי החוקרים, יש תת-אבחון של שברי חוליות, למרות ההכרה בתחלואה והתמותה הנלווים לנשים עם אוסטיאופורוזיס. הן משיקולי קרינה והן משיקולי עלות, לא ניתן לבצע צילומי רדיוגרפיים של עמוד השדרה, כבדיקת סקר לכל הנשים עם אוסטיאופורוזיס. ניתן לבחור בצורה האופטימלית את הנשים המתאימות לצילומים אלו בעזרת מדד המבוסס על גיל, איבוד גובה והיסטוריה של שברים.

החוקרים תישאלו, בחנו וביצעו צילומי עמוד-שדרה ב-410 נשים לאחר מנפאוזה, עם אוסטיאופורוזיס, שפנו לייעוץ ראומטולוגי בעקבות כאבי גב. הגיל הממוצע של המשתתפות עמד על 74 שנים. מבין 410 הנשים, 215 (52.4%) אובחנו עם שבר חוליות אחד לפחות. ניתוח לוגיסטי שימש לזהות את הפקטורים הקליניים הרלוונטים ביותר לניבוי שברי חוליות בצילום רנטגן של עמוד השדרה.

6 המדדים המנבאים הטובים ביותר היו גיל, עוצמת כאב הגב, איבוד גובה, היסטוריה של טראומה נמוכה, כאב גב בגובה בית החזה וכאב גב פתאומי. במדד ציונים, בו הציון המקסימלי הוא 16 נקודות, הסיכוי לשבר חוליות קיים בנוכחות ציון של 7 נקודות עמד על 43%. הקורלציה בין המדד הנ”ל ובין המודל הלוגיסטי עמדה על 0.98.

מגבלות המחקר כוללות העדר התייחסות למדדי BMD (Bone Mineral Density), גודל מדגם קטן, וחוסר תקפות של שיטת הניקוד באוכלוסיה אחרת.

החוקרים יצרו מדד, המושתת על שישה מדדים קליניים, שנועד לזהות נשים עם אוסטיאופורוזיס וכאבי גב, המתאימות לצילום רדיוגרפי של עמוד השדרה. הכלי הפשוט הנ”ל עשוי לסייע לרופאים לאבחן שברי חוליות בצורה הטובה ביותר , ולקבל את ההחלטות הטיפוליות המתאימות.

Ann Rheum Dis. 2007;66:81-85.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה