משפחה

טכניקות מדידה תלת-מימדיות מאפשרות הערכה מדויקת יותר של פוליפים במעי הגס (מתוך Radiology)

מחקר חדש מצא, כי הערכה תלת-מימדית של שיקופי CT בפוליפים מהמעי הגס, הן בגישה האוטומאטית והן בגישה המנואלית, הינה מוצלחת. שתי הגישות הינן מדויקות יותר מאשר הערכה מנואלית דו-מימדית.

לדברי החוקרים, פוליפים הקטנים מ-1 ס”מ עשויים להימדד עם רמת דיוק מספקת ועם הסכמה בין-צופים בנוגע למעקב קולונוגרפיה ע”י CT, על אף ששגיאה של עד 2.5 מ”מ בין-צופים ואף באותו צופה הינה אפשרית.

החוקרים מציינים, כי מדידה מדויקת של פוליפים במעי הגס חשובה להצלחתן של תכניות סקירה. על אף שכריתת פוליפ משמשת בפוליפים בגודל של 1 ס”מ ומעלה, מעקב בעזרת CT מומלץ גם בפוליפים קטנים יותר.

גישה אוטומאטית המבוססת על תוכנת מחשב מציעה הפחתה בשונות ועלייה בדיוק. אולם, לדברי החוקרים, טכניקה זאת אינה מוכחת.

בהמשך, בחנו החוקרים דגימת מעי גס, שהכילה 27 פוליפים מחולה בן 16 שנים עם familial adenomatous polyposis. המימדים המקסימאליים של כל הפוליפים נמדדו ע”י היסטופתולוג.

בשלב הבא, רדיולוג מתחיל ורדיולוג מנוסה העריכו באופן בלתי תלוי את קוטר הפוליפ ע”י בדיקה מנואלית דו-מימדית או תלת-מימדית, באמצעות תוכנת מחוגה ותוכנת מדידה אוטומאטית.

התוכנה לא הייתה מסוגלת להעריך 7 מהפוליפים, מה שהותיר 20 פוליפים להערכה. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין המדידה האוטומאטית ובין הגודל ההיסטולוגי שנמדד ע”י אחד הבודקים.

במדידה מנואלית דו-מימדית ותלת-מימדית, שני הבודקים הראו תת הערכה משמעותית של גודל הפוליפ. עם זאת, מדידה מנואלית ומדידה אוטומאטית תלת-מימדיות היו שוות ועדיפות על פני מדידות המבוססות על שני מימדים. הסכמה בין-צופים הייתה טובה ודומה בכל שלוש השיטות.

בעתיד, מסיקים החוקרים, תוכנת המחשב נושאת הבטחה כדרך של שיפור הדיוק במדידת פוליפים והפחתת השונות בין צופים.

Radiology 2006;242:120-128

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה