משפחה

אנטי TNF יכול להיות יעיל בטיפול באיבוד מסת גוף בחולי דלקת פרקים (מתוך American Journal of Clinical Nutrition )

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת דצמבר של American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי למרות, שהייתה תגובה קלינית, טיפול באנטי TNF (tumor necrosis factor) בעזרת etanercept לא היה עדיף על פני טיפול ב-methotrexate באיבוד מסת גוף בחולים עם דלקת פרקים                  (rheumatoid cachexia). אך קיימת תת קבוצה של חולי RA (דלקת פרקים), שבה טיפול ב- etanercept מנרמל תגובה אנבולית להאכלת יתר.

חסימה של TNF הוכחה כמונעת קטבוליזם במודלים של בעלי חיים, אך קיימת עדות מועטה המראה כי טיפול באנטי TNF מטפל ביעילות באיבוד מסת גוף בבני אדם.

במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו את האפקט של etanercept, שהוא רצפטור TNF מסיס סינתטי, על הרכב הגוף בחולים עם RA מוקדמת. החוקרים השוו etanercept עם methotrexate, שהיא התרופה אנטי ראומטית הכי נפוצה בשימוש.

26 חולים חולקו רנדומאלית לקבל טיפול של 24 שבועות ב- etanercept או ב- methotrexate. החוקרים בדדו הרכב גוף, תפקוד גופני, פעילות המחלה, דלקת סיסטמית ו-IGF (insulin-like growth factor) בסירקולציה בנקודת ההתחלה ולאחר 12 ו-24 שבועות. 12 חולים בכל קבוצת טיפול השלימו את המחקר.

לא נראו שינויים משמעותיים בהרכב הגוף. הייתה עליה זמנית ב-IGF-1 בשבוע 12 (p < 0.01), שחזרה לערכי בסיס עד השבוע ה-24.

אנליזה שנייה של ששת החולים בכל קבוצה, שעלו במשקל במהלך המעקב, הדגימה אפקט משמעותי של etanercept על הרכב של המשקל שהושג. בקבוצת ה- etanercept 44% מהמשקל, שהושג, היה מסה ללא שומן בהשוואה ל-14% בקבוצת ה- methotrexate(p = 0.04). שני הטיפולים היו יעילים באותה המידה בשליטה על המחלה ובשיפור התפקוד הגופני.

לדברי החוקרים, לטיפול באנטי TNF יש אפקט ספציפי על שריר השלד רק בחולי RA הנמצאים באיזון אנרגיה חיובי, ולא על כלל אוכלוסיית חולי RA. התוצאות של האנליזות בקרב תתי הקבוצות של חולי RA על איזון אנרגתי חיובי מציעות אפשרות של שימוש באנטי TNF בצימוד להאכלה היפר קלורית, כשהמטרה היא להעלות את משקל הגוף בחולים קטבולים. אך איבוד שריר בחולי RA בדרך כלל מלווה בעליה בו זמנית בשומן הגוף, תופעה הנקראת השמנה קחקטית.

החוקרים מסכמים ואומרים כי הבעיה של איבוד מסת הגוף היא בעיה רצינית בראומטולוגיה. מה שברור ממחקר זה וממחקרים אחרים, שלחולי RA יש אטרופיית שרירים משמעותית. למרות שטיפול אנטי ראומטי יעיל מוריד איבוד שריר נוסף, חשוב ליצור תוספת של טיפול אנבולי, כגון אימון תנגודת אינטנסיבי על מנת להחלים ולפצות על איבוד רקמת השריר אפילו לפני שמתחילים בטיפול תרופתי. תרופות אנטי ראומטיות לא מספיקות.

Am J Clin Nutr 2006;84:1463-1472

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה