משפחה

הקשר בין התפרצות סלמונלה עמידה לתרופות ומכרסמים ביתיים (N Engl J Med)

ממחקר חדש שפורסם בגליון 4 בינואר של The New England Journal of Medicine, עולה כי מגע עם חיות מחמד, בין אם מדובר בעכברים, עכברושים או אוגרים, אינו מוכר דיו כמקור לזיהומי סלמונלה עמידים לטיפול בבני אדם.

באוגוסט 2004 החלו לבדוק את הנושא, בעקבות אבחון Salmonellosis בשני ילדים, בעקבות זנים זהים של S. Enterica מסוג Typhimurium, לאחר שרכשו לאחרונה אוגרים לביתם.

למרות שהתחלואה באדם נוטה להגביל את עצמה, בחלק מהמקרים מתפתח מהלך קליני קשה יותר.

אמצעי זהירות כוללים שמירה על היגיינה, המורידה את הצורך בטיפול אנטיביוטי פרופילקטי של בעלי החיים, וכן סטריליזציה של כלובים וקונטיינרים להובלת בעלי החיים.

שני בנים, בגיל 4 ו-5 שנים, אושפזו עם תרביות צואה חיוביות ל-S. Enterica מסוג Typhimurium בתוך 4-9 ימים מרכישת האוגרים. אוגר אחד נפטר יומיים לאחר רכישתו, ולמרות שהאוגר השני פיתח שלשולים, הילד המשיך לטפל באוגר עד לפטירתו לאחר 9 ימים.

האורגניזמים שבודדו הראו תבנית לא-שכיחה בבדיקת אלקטרופורזה, המייצגת רק 0.1% של קרוב ל-18,000 זני S. Enterica מסוג Typhimurium שבודדו משנת 1998. מבירורים שנערכו הגיעו לחנויות, למפיצים, למגדלים וזיהו 28 בידודים תואמים מבני אדם, בגילאי 0-43. החקירה זיהתה בע”ח חולים ב-13 חנויות בע”ח ב-10 מדינות, שקיבלו אספקה משבעה מפיצים, במהלך התקופה שבין דצמבר 2003 וספטמבר 2004.

מבין 22 הנבדקים או ההורים שתושאלו, 13 (59%) רכשו יונקים קטנים מחנות בע”ח, ובשניים (9%) נמצאה תרבית חיובית לאחר ששיחקו עם אדם שנחשף תחילה למכרסם.

אחת מהחולות היתה בהריון כאשר חלתה, ובעקבות לפרוטומיה אבחנתית שאיבחנה תרבית חיובית ל-S. Enterica, נכנסה ללידה מוקדמת וילדה יילוד במשקל 2080 גרם, בשבוע 32.5 להריון. היילוד פיתח חסימה במערכת העיכול, שחייבה כריתה של מקטע נקרוטי בגודל 10 ס”מ מהג’ג’ונום והאיליום.

החוקרים מדווחים כי כל החיידקים שבודדו היו עמידים ל-Ampicillin, Chloramphenicol, Streptomycin, Sulfosoxazole ו-Tetracycline. הם מייחסים את העמידות לתרופות רבות לשימוש הנרחב בטיפול מניעתי בתרופות אנטי-מיקרוביאליות, ומסבירים כי מתן אנטי-מיקרוביאלים לעכברים עשוי להוריד את המינון המזהם של סלמונלה עמידה בפקטור של 100,000, להעלות את דרגת ההפצה דרך הצואה בפקטור של 1000, ולהאריך את משך ההפצה של אורגניזמים עמידים.

בנוסף לדריכות המוגברת של בעלי חנויות בע”ח, מגדלים ומפיצים, החוקרים מזהירים כי יש לקחת בחשבון כי צואת מכרסמים עשויה להוות גורם בעל סיכון בריאותי, שניתן לצמצמו ע”י שטיפת ידיים עם סבון ומים לאחר מגע עם בע”ח קטנים או הכלובים שלהם.

N Engl J Med 2007;356:21-28.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה