משפחה

גישה לבדיקות ממוגרפיה קודמות עוזרת לרדיולוגים לאבחן סרטן שד (מתוך Radiology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת ינואר של Radiology, עולה כי צפייה בבדיקות ממוגרפיה קודמות ביחד עם בדיקות ממוגרפיה נוכחיות משפר משמעותית את ביצועי הרדיולוג ויכול להוריד את הצורך המיותר בלהיזכר בעד ל-44%.

תמיד יש להשתמש בממוגרפיות קודמות כשהן זמינות. הגבלת הזמינות של ממוגרפיות קודמות למקרים הנבחרים על ידי הרדיולוג מורידה משמעותית את האפקט המועיל המופיע, כשנעשה שימוש בבדיקות ממוגרפיה קודמות בכל המקרים האפשריים.

עם המעבר הממשמש ובא מממוגרפיה בסרט לממוגרפיה דיגיטאלית, ציוד צפייה שגרתי של הדמיית הסרט מוחלף כיום לציוד הקורא תמונות דיגיטאליות.

באופן כללי, האבחנה מבוססת על הממוגרפיות הכי מעודכנות ואחרונות ועל תמונות הדמיה קודמות של סיקור. השימוש בממוגרפיות קודמות המוקלטות על סרט בהשוואה לממוגרפיות הדיגיטאליות הנוכחיות מהווה אתגר, היות וקריאת צילומים דיגיטאליים בשילוב עם צילומי סרט הינם קשים ויכולים להוביל לאיבוד היעילות.

פתרון אחד הוא לשקול להעביר את הממוגרפיות הקודמות לפורמט דיגיטאלי. אך הדבר דורש מאמץ ניכר, שצריך להיות מאוזן על ידי יתרונות רפואיים, שמספק השימוש בממוגרפיות קודמות בתהליך הסיקור. פתרון אפשרי נוסף אחר הוא הגבלה של מספר ממוגרפיות קודמות, שיעשה בהן שימוש.

עבור המחקר, 12 רדיולוגים מנוסים בדקו 160 בדיקות ממוגרפיה רטרוספקטיבית על מנת לקבוע את ההשפעה של השוות ממוגרפיה נוכחית עם ממוגרפיה קודמת על אבחון סרטן שד בסיקור, ועל מנת לחקור פרוטוקול, שבו מסתכלים על ממוגרפיות קודמות רק כאשר יש צורך לכך על פי דעת הרדיולוג.

80 בדיקות ממוגרפיה נלקחו מנשים, שבהן אובחן לאחר מכן סרטן שד. 80 הממוגרפיות האחרות דווחו כנורמאליות או שפירות. כל הגידולים היו גלויים ברטרוספקט. הרדיולוגים לא היו מודעים לאופי הפתולוגי של הלזיות עד שכל המחקר הושלם. הרדיולוגים איתרו אב-נורמאליות, העריכו סבירות לממאירות עבור כל ממצא וקבעו אם היה צורך להיעזר בבדיקות ממוגרפיה קודמות.

תוצאות המחקר מראות כי ללא ממוגרפיות קודמות, ממצאים מחשידים רבים יותר אותרו. ביצועי הרדיולוגים היו טובים יותר משמעותית, כשהייתה להם זמינות של בדיקות ממוגרפיות קודמות. 12 הרדיולוגים דיווחו על 1935 ממצאים, כאשר לא היו ממוגרפיות קודמות זמינות (ממוצע של 1.01 ממצא פר מקרה פר רדיולוג). כאשר ממוגרפיות קודמות היו זמינות, 1715 ממצאים אותרו ודווחו (ממוצע של 0.89). המספר הכולל של לזיות ממוקמות, שאובחן עם וללא זמינות של ממוגרפיות קודמות היה 636 ו-672 בהתאמה.

בנוסף, ממצאי המחקר מראים, שנעשה שימוש בממוגרפיות קודמות להערכה והן לא שיחקו תפקיד באבחון הראשוני של האב-נורמאליות. בממוצע, מידע נוסף, שנלקח מממוגרפיות קודמות הביא להחלטות טובות יותר, כאשר רדיולוגים סימנו 44% פחות ממצאים לא ממאירים כחשודים, דבר שהביא לירידה תואמת בשיעורי זיכרון הממצאים.

לסיכום, על הנשים לוודא, אם הן עוברות למקום אחר, שממוגרפיות הסיקור שלהן והקבצים עוברים ביחד איתן.

לידיעה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה