אפשרויות אבחון לא-פולשניות של מחלת אלצהיימר (N Engl J Med.)

במאמר שפורסם בגליון 21 בדצמבר של The New England Journal of Medicine, חוקרים מדווחים כי ניתן לאבחן במדויק מחלת אלצהיימר בשלבים המוקדמים, ולעקוב אחר התקדמות המחלה, בדרכים לא-פולשניות.

החוקרים הוכיחו כי בדיקת FDDNP-PET (2-(1-{6-[(2-[F-18] fluoroethyl) (methyl)amino]-2-naphthyl}ethylidene)malononitrile)positron emission tomography) יכולה להבחין בין מחלת אלצהיימר, ליקוי קוגניטיבי קל, ונבדקים ללא פגיעה קוגניטיבית.

לאור חשיבות האבחנה הדפיניטיבית של מחלת אלצהיימר בשלבים המוקדמים של המחלה, החוקרים מאמינים כי לממצאים אלו עשויות להיות השלכות משמעותיות.

במחקר השתתפו 83 מתנדבים שדווחו על בעיות זיכרון ועברו הערכה נוירולוגית ופסיכיאטרית ובדיקת PET. בדיקה קוגנטיבית העלתה כי 25 מהנבדקים אובחנו עם מחלת אלצהיימר,28 סבלו מליקוי קוגניטיבי קל ו-30 לא סבלו מהפרעה קוגניטיבית.

לאחר הזרקת FDDNP, מולקולה פלאורוסנטית, הנקשרת ל-Plaques and Tangles, בוצעה בדיקת PET בכל הנבדקים. כל המשתתפים עברו גם בדיקת FDG-PET (2-deoxy-2-[F-18]fluoro-D-glucosePET), ו-72 נבדקים עברו בדיקת MRI.

3 קבוצות המחקר היו דומות מבחינת מספר שנות הלימוד, אחוז הנשים, ושיעור הנבדקים עם סיפור משפחתי של דמנציה. אולם, נבדקים בקבוצת הביקורת היו צעירים יותר באופן משמעותי, בהשוואה לאלו עם ליקוי קוגניטיבי קל או מחלת אלצהיימר.

בהשוואה לאלו עם ליקוי קוגניטיבי קל, הערכים הגלובלים עבור קישור FDDNP היו נמוכים יותר משמעותית בקבוצת הביקורת. יתרה מזאת, הערכים הגלובליים הממוצעים בקבוצת הנבדקים עם הפרעה קוגניטיבית קלה, היו נמוכים יותר, באופן משמעותי, בהשוואה לקבוצת חולי אלצהיימר.

כאשר החוקרים השוו את תוצאות בדיקת FDDNP-PET,  FDG-PET ו-MRI, הם מצאו כי בדיקת FDDNP-PET העלתה את הדיוק האבחנתי הגדול ביותר.

כלי אבחנתי, דוגמאת בדיקת סקר זו, שיכולה לאבחן במדויק ולעקוב אחר הפתולוגיה, יסייע להגדיר התערבויות תרפואיטיות לפני מוות נוירונלי, ולכן ניתן לעצור את התקדמות המחלה.

במעקב בן שנתיים אחר תת-קבוצה של נבדקים, נמצא כי 9 חולים היו יציבים מבחינה קלינית (7 ביקורות ושני חולים עם הפרעה קוגניטיבית קלה), והיתה עליה מינימלית בלבד (3% או פחות) במדדי FDDNP. בניגוד לכך, ב-3 נבדקים בהם היתה עדות קלינית להתקדמות המחלה, היתה עליה גבוהה יותר בקישור FDDNP, שנעה בין 5.5% ו-11.2%.

בנבדק אחד עם מחלת אלצהיימר, שנפטר 14 חודשים לאחר ההערכה הקלינית הראשונית ובדיקת FDDNP-PET, בדיקות נוירופתולוגיות באוטופוסיה מצאו כי אזורים עם ריכוזי גבוהים של Plaques and Tangles, תאמו לאלו בהם זוהה קישור מוגבר בבדיקת FDDNP-PET.

היכולת לעקוב אחר התקדמות המחלה, היא ככל הנראה הממצא המרגש ביותר של המחקר.

לראשונה ניתן היה להציג את התקדמות המחלה (הפרעה קוגניטיבית קלה או מחלת אלצהיימר). מבחינת האבחנה והטיפול, מעודד מאוד לראות כי חולים עם הדרדרות של הזיכרון או התפקוד הקוגניטיבי מתבטאים בהצטברות פרוגרסיבית של FDDNP באופן מתאים לאזורי הפתולוגיה במוח במחלת אלצהיימר.

למרות שהיכולת לאבחן במדויק את מחלת אלצהיימר מרגשת מאוד, הפוטנציאל האמיתי של המחקר עדיין אינו מובן. המטרות העיקריות הן אבחון מוקדם, בדיקת סקר, והיכולת לשנות את מהלך המחלה הטבעי עם טיפולים יעילים.

כיום, אבחון מחלת אלצהיימר נעשה בשלב מאוחר מדי של המחלה, בכדי להשפיע על תוצאותיה. החוקרים מאמינים שיש לאמץ את הגישה המקובלת בסרטן ובמחלות קרדיווסקולריות, עם שיטות מניעה יעילות, בדיקות סקר והתערבויות מוקדמות.

הצעד הבא יהיה לאשר את הממצאים הללו, ולבחון את בדיקת FDDNP-PET במחקרים התערבותיים.

N Engl J Med. 2006;355:2652-2663.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיבות איכות הכנת המעי על התוצאות ארוכות הטווח של בדיקות קולונוסקופיה (Am J Gastroenterol)

    חשיבות איכות הכנת המעי על התוצאות ארוכות הטווח של בדיקות קולונוסקופיה (Am J Gastroenterol)

    בקרב מטופלים עם הכנת מעי סבירה או גרועה תועדו שיעורי זיהוי אדנומות נמוכים יותר וסיכון גבוה יותר לתמותה עקב סרטן מעי גס לאחר בדיקת קולונוסקופיה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת טיב הכנת המעי על תוצאות סרטן מעי גס ורקטום […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה