משפחה

גורמי עבור להתפתחות זיהום פטרייתי בפגים (מתוך PEDIATRICS)/ דר’ ברזילי עורך נאונטולוגיה

קולוניזציה על ידי זני קנדידה היא גורם סיכון עיקרי עבור התפתחות של זיהום פטרייתי, אך ידוע מעט בנוגע למשתנים הקשורים עם בהתפתחות מחלה פולשנית בפגים, שכבר קיימת אצלם קולוניזציה. במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו משתנים כאלה במספר גדול של פגים עם קולוניזציה פטרייתית באיטליה.

חיפוש במאגר הנתונים של גיליונות קליניים ותרביות שבועיות שימש לזהות את כל הפגים עם משקלי לידה מתחת ל-1500 גרם (משקל לידה מאוד נמוך), אשר התקבלו בין השנים 1998-2005 והיו עם קולוניזציה (באתר אחד או יותר) של זני קנדידה במהלך שהותם במחלקה. החיפוש גם זיהה תינוקות עם זיהום פטרייתי פולשני. הקשר בין מספר גורמים ובין התקדמות לזיהום פטרייתי פולשני הוערך לאחר מכן. הגורמים, שנראו קשורים משמעותית על ידי ניתוח עם משתנה אחד, נבדקו בשנית על ידי רגרסייה לוגיסטית.

קולוניזציה קרתה ב-201 תינוקות (32.1% מהפגים, שהתקבלו עם משקל לידה מאוד נמוך), וזיהום פטרייתי פולשני קרה ב-51 (8.1% מהם), עם שיעור התקדמות כללי של 0.25. בניתוח של משתנה אחד, 10 גורמים (משקל לידה נמוך בלידה, גיל היריון צעיר, שימוש בצפלוספורין דור 3, אינטובציה אנדוטרכיאלית, משך השהות במחלקה, ספסיס חיידקי, קולוניזציה של קתטר ורידי מרכזי, קולוניזציה של טובוס, קולוניזציה של הפרשות מהקיבה, או במקומות מרובים [ב-3 או יותר מקומות]) היו קשורים עם סיכון מוגבר להתפתחות מחלה פולשנית, בעוד שפרופילקסיס עם fluconazole היה קשור עם ירידה בסיכון. לאחר רגרסייה לוגיסטית, רק קולוניזציה של קתטר ורידי מרכזי וקולוניזציה במקומות מרובים נשארו קשורים משמעותית עם זיהום פטרייתי פולשני. מתן מניעתי של fluconazole נשאר גורם מגן בלתי תלוי.

לסיכום, קולוניזציה של קתטר ורידי מרכזי וקולוניזציה במקומות מרובים הם גורמי סיכון בלתי תלויים ומנבאים של התקדמות לספסיס פטרייתי בפגים עם משקל לידה מאוד נמוך, שנולדו טרם המועד, ועם קולוניזציה עם זני קנדידה במהלך השהות שלהם במחלקה. פרופילקסיס עם fluconazole הוא גורם מגן בלתי תלוי. ממצאים אלה יכולים לשמש לשפר את ההישרדות והטיפול המניעתי בפגים בסיכון גבוה.

הערות העורך:

זיהום פולשני פטרייתי הינו גורם תחלואה ותמותה חשוב בפגים. הגורם העיקרי לזיהומים פולשניים, פרט לעצם עובדת היות הילוד פג הינם זיהומים בקטטרים מרכזיים. במחקר הזה החוקרים טיפלו בטיפול מניעתי בפלוקונזול שהגן מפני התפתחות זיהום פולשני. ניתן לטפל בפרוטוקול אחר ובלבד שיטפלו.


PEDIATRICS Vol. 118 No. 6 December 2006, pp. 2359-2364 pediatrics.aappublications.org/cgi/content/abstract/118/6/2359

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה