טיפול משולב ב-methotrexate ו-abatacept יעיל בדלקת מפרקים שגרונית

מחקר חדש מצא, כי טיפול משולב ב-methotrexate ו-abatacept מביא לשיפור משמעותי בחולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית (RArheumatoid arthritis).

השימוש בתרופות מסוג DMARDs (disease modifying antirheumatic drugs) הוכח בעבר כמאט את ההתקדמות של הרס המפרק וכמשפר את הסימנים והתסמינים של RA בחולים רבים. לאחרונה, הטיפול הפרמקולוגי מתמקד בשימוש בחומרים ביולוגיים, כגון נוגדי ציטוקינים, שנמצאו הן לבדם והן בשילוב עם MTX (methotrexate) כמשפרים את התפקוד בחולים עם RA. Abatacept, מתווך סלקטיבי בשפעול תאי T, נמצא לאחרונה במספר מחקרים כמשפר משמעותית סימנים ותסמינים של RA.

המחקר בחן את ההשפעה של טיפול ב- abatacept על איכות החיים הקשורה לבריאות (HRQoL health-related quality of life) ב-652 חולי RA שהיו עם תגובה לקויה ל-MTX. ה- HRQoL הוערך ע”י טווח רחב של מדדים שונים, מתפקוד פיזיקאלי ועד בריאות נפשית ורגשית.

החוקרים השוו את שיעורי השינוי ב- HRQoLבין קבוצות הטיפול, תוך שהם בוחנים את הקשר בין המרקרים הקליניים של ה-ACR (American College of Rheumatology) ומשך המחלה ובין השינויים ב- HRQoL, וקובעים את אחוז החולים שהשתפרו ב-0.5 סטיות תקן ב-12 חודשים, או שהגיעו לרמות תקינות, שהוגדרו עפ”י האוכלוסיה הכללית בארה”ב.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, קבוצת ה- abataceptהראתה שיפור משמעותי סטטיסטית על פני טווח של מדדי HRQoL, כולל תפקוד פיזיקאלי, תשישות, כל שמונת השדות של ה- SF-36, וסיכומי המרכיבים הפיזיקאליים והמנטאליים (PCS ו-MCS).

מהתוצאות עולה, כי מדדים טובים יותר ב- HRQoLהיו קשורים בשיפור קליני גדול יותר (עפ”י ACR), והשפעות אלו היו עקביות בקבוצות חולים עם משך מחלה שונה. בהשוואה לחולים שטופלו ב-MTX בלבד, אחוז גדול יותר משמעותית של חולים שטופלו ב- abataceptהגיע לרמות תקינות של PCS, MCS, תפקוד פיזיקאלי ותשישות.

לסיכום, טיפול משולב ב-MTX וב- abatacept מביא לשיפור משמעותי בחולי RA דרך טווח גדול של מדדי HRQoL, כולל בריאות נפשית ופיזית, תפקוד פיזיקאלי ותשישות. בנוסף, HRQoL השתפר משמעותית יותר עם abatacept מאשר עם פלצבו, ללא קשר למשך המחלה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה