האם Palmar Erythema היא מרקר לאטופיה עורית? (Allergy)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון דצמבר של Allergy, עולה כי תבנית רטיקולרית של אריתמה בכפות הידיים, שכיחה יותר בחולים עם אטופיה של העור.

הפרעות וסקולרית, דוגמאת חיוורון בפנים ודרמוגרפיזם לבן, מלווים לעיתים קרובות מצבי אטופיה עורית, ובחלק מהחולים יופיעו מקולות אריתמטוטיות בולטות, או אריתמה רטיקולרית בכפות הידיים.

החוקרים בדקו אם הפרעה בתגובות וסקולריות בכפות הידיים, שכיחה יותר באטופיות של העור. לשם כך, הם נעזרו בתמונות דיגיטאליות של נבדקים אטופים ולא-אטופים, שנבחנו ע”י 5 דרמטולוגים, שלא ידעו מהי האבחנה.

החוקרים מצאו כי ב-708 מבין 1000 ההשוואות, התמונה של עור אטופי הציגה תבנית וסקולרית בולטת יותר, בהשוואה לזו של נבדקים ללא אטופיה. ההבחנה היתה מעט יותר ברורה בתמונות צבעוניות (360/500, 72%), בהשוואה לתמונות בגווני אפור (348/500, 69.6%).

התמונה הקלינית של מקולות אדומות קטנות רבות, או אריתמה רטיקולרית ומקולות חיוורות בכפות הידיים של חולים אטופים, עשויה לתרום למאפיינים האבחנתיים, ולשמש כרמז הראשון להערכת הסיכון האטופי, בשילוב עם ההיסטוריה הרפואית והיפרלינאריות של כפות הידיים.

לסיכום, מדובר בממצא לא-יקר ושימושי להערכה קלינית של אטופיה עורית, ע”י רופאים מנוסים. החוקרים מסכימים כי דרושים מחקרים נוספים לבדיקת שכיחת הממצא במספר גדול יותר של חולים, בכדי לשפוך אור על המשמעות האבחנתית של המאפיין הנ”ל בשימוש קליני.

Allergy 2006;61:1392-1396.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה