אסכולה חדשה עוזרת לרופאים להחליט במי לטפל בטמוקסיפן מניעתי

טמוקסיפן יעיל בהפחתת הסיכון לסרטן השד באוכלוסיות בסיכון גבוה, אך גישה זאת של מניעה כימותרפית אינה בשימוש כפי שיכלה להיות, בין היתר בשל העובדה שהן רופאים והן נשים חוששים מתופעות לוואי ומסיבוכים. בניסיון לכמת את הסיכון ובכך לסייע בהחלטה האם לתת טמוקסיפן או לא, פיתחו החוקרים אסכולה פשוטה, שאת עיקריה הציגו בכינוס השנתי ה-29 של-San Antonio Breast Cancer Symposium.

המדריך הסטנדרטי להערכת גודל הסיכון והתועלת של טמוקסיפן משנת 1999, מכיל חמישה דפים של נתונים וטבלאות, והוא מסורבל מאוד לשימוש. רופאים רבים התלוננו שאינם יכולים להשתמש בשיטה במרפאה, והדבר עודד את החוקרים לפתח גישה פשוטה יותר- ה-Tamoxifen Indication Score (TIS).

ה-TIS משתמש בניקוד הסיכון הסטנדרטי של Gail, שבו נקודה אחת מעניקה ניקוד של 2% ומטה, שתי נקודות מעניקות ניקוד של 2-3%, ו-3 נקודות מעניקות ניקוד של 3% ומעלה. בנוסף לכך, מתחשב ה-TIS בגיל האישה, תוך הענקת נקודה אחת עבור גיל 60 ומעלה, שתי נקודות עבור גיל 50-59, ו-3 נקודות עבור גיל 50 ומטה.

בהמשך מבצעים היסטוריה רפואית זריזה, עם תוספת של 3 נקודות עבור כריתת רחם, אך עם הורדה של שתי נקודות עבור כריתת שחלות. תחלואה משמעותית נוספת כמו מחלת לב איסכמית ושבץ מורידה אף היא שתי נקודות. DVT (deep vein thrombosis) ותסחיף ריאתי מהווים שניהם התוויית נגד מוחלטת.

תוספת של עד שתי נקודות נותנת ניקוד כולל שיכול לשמש כרמזור האם לתת טיפול כימותרפי מונע או לא, כדלהלן:

אור אדום = 4 נקודות ומטה = אין לתת טמוקסיפן

אור כתום = 4-6 נקודות = המשך מעקב בזהירות

אור ירוק = 6 נקודות ומעלה = המלצה לטמוקסיפן

לבדיקת התוקף של הגישה החדשה, השתמשו החוקרים בסקירה רטרוספקטיבית של 105 נשים, שהגיעו למרפאת שד לנשים בסיכון גבוה בשנים 2003-2005. החוקרים בדקו את ה-TIS בהשוואה להחלטות מומחים במרפאה, ובהשוואה לניקוד הסיכון/תועלת שהוצע ע”י Gail. בשני המקרים, ה-TIS הראה קורלציה מצוינת בעלת משמעות סטטיסטית (0001.>P עבור ניקוד Gail, ו-0008.=P עבור המלצת הרופאים).

לדברי מומחים בתחום, ה-TIS יהיה שימושי במיוחד עבור רופאים שאין להם גישה לחוות דעת של מומחה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה