משפחה

הר”י מציגה את רשימת התרופות והטכנולוגיות המומלצות על ידה להכללה מיידית בסל הבריאות (

הר”י מפרסמת היום  את רשימת התרופות והטכנולוגיות (23 במספר) המומלצות על ידה להכללה בסל הבריאות. כידוע, נכון להיום התקצוב ל-2007 להרחבה הוא של 0 . במסמך מפרטת הר”י את הרשימה שנבחרה על ידה על בסיס התייעצויות עם האגודים המקצועיים והפעלת מודל תיעדוף. סדר הרשימה אינו ע”פ התיעדוף. המסמך כולל גם הסברים ופירוטים, כולל התייחסות לרשימות נוספות של תרופות יתומות, ועוד.

להלן הרשימה המומלצת של הר”י לשנת 2007.  (קובץ PDF)

מתוך עיון ברשימה ניתן לציין כמה נקודות מעניינות :


  • יש ברשימה גם תרופות שמוצעות להכללה ללא תוספת עלות. אם יש הסכמה על היותן ללא תוספת עלות (הומירה למשל) לא ברור מדוע ההכללה מתעכבת ?

  • השתלת ICD – לפי גירסת משה”ב הרחבת הקריטריונים למעשה נכללת בסל ויש מקום ליישמה כבר במסגרת הסל הקיים. (ראה כתבה וראיונות שקיימנו עם ד”ר ברלוביץ ופרופ’ גליקסון בנושא זה)  על אף התנגדות הקופות בטענה שאין כיסוי תקציבי להרחבה.

  • הארביטוקס לסרטן המעי הגס –  נושא שנדון אצלנו מס’ פעמים הן במסגרת סקירה כלכלית/רפואית (ראה כאן) והן בדיון מומחים עם פרופ’ תמר פרץ (כאן).

  הערת המערכת: כפי שניתן לראות מדובר ברשימה שעלות הכללתה בסל מסתכמת בהיקף תקציבי כולל של כ- 250 מיל’ לשנה. כידוע , עמדת האוצר היא שאין מקום לדון בכך כעת, כיוון שלמעשה תקציב הרחבת הסל של  2007 הוקדם ל-2006 ולכן אין רזרבה תקציבית נוספת להרחבת הסל הנוכחי, ושרק לקראת 2008 תתבצע הרחבה נוספת.

מצד שני, נשמעות טענות הפוכות לפיהן היות וביצוע הרחבת הסל בפועל התבצע רק במחצית השנייה של 2006 , לא כל התקציב שיועד להרחבה ינוצל השנה, ולכן יש עוד תקציב לא מנוצל שניתן לעשות בו שימוש לטובת הרחבה נוספת.

מעבר לויכוחים החשבונאיים/תקציביים, נראה שזה מאוד קשה ואולי אפילו בלתי אפשרי ל”הקפיא” למשך שנה וחצי או יותר את הקידמה ולמנוע טיפולים ראויים, חשובים, מצילי ומאריכי חיים.

יכול להיות שצריך להתחיל לחשוב על מנגנון שונה. מנגנון רציף העוסק בהערכת תרופות וטכנולוגיות לאורך כל השנה (כחלק אינטגרלי של רישום ואישור התרופה/טכנולוגיה והתוויות חדשות), ואשר בו ניתנות הנחיות שימוש וטיפול במסגרת הסל, יחד עם תקציב יעודי המתווסף בהתאם לקופות, כחלק מתקציב רב שנתי כולל הלוקח בחשבון את הצורך לעדכן את סל הבריאות ב-2% עד 3% מידי שנה. אמנם בנקודת הפתיחה הנוכחית המעבר לשיטה רציפה לא יהיה שונה מהמשך השיטה הנוכחית, אך לעתיד, ייתכן שניתן יהיה להפחית כך את הלחצים החוזרים ונשנים  הללו מידי שנה. כמובן שהקריטריונים הכלכליים/רפואיים צריכים להבדק ולהילקח בחשבון בעת מתן ההתוויות המאושרות לכל תרופה/טכנולוגיה חדשה. ייתכן מאוד שמחסום של עלות מקסימלית מסויימת (למשל 50,000 $ להשגת העלאת תוחלת חיים מתוקנת איכות חיים של שנה אחת) למרבית התרופות/טכנולוגיות יהווה חסם מספיק כדי לשמור על מסגרת תקציב סבירה מחד, ומאידך שמירה על תהליך רציף של הכללת טכנולוגיות לסל במתכונת “רגועה” ונכונה יותר…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה