משפחה

שימוש ממושך בתוספי ויטמין E אינו מונע הדרדרות קוגניטיבית בנשים מבוגרות (Arch Intern Med.)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 11/25 בדצמבר של Archives of Internal Medicine, עולה כי שימוש ממושך בתוספי ויטמין E אינו מגן מפני הדרדרות בתפקוד הקוגנטיבי בנשים מבוגרות ובריאות.

לדברי החוקרים, עקה חמצונית עשויה לשחק תפקיד חשוב בהתפתחות הפרעה קוגניטיבית. ההשערה היתה כי שימוש ממושך בתוספי ויטמין E, אנטי-אוקסידנט חזק, יביא לשיפור בתפקוד הקוגניטיבי.

בין 1992 ו-1995, השתתפו 39,876 נשים בריאות מארה”ב במחקר Women’s Health Study, וחולקו לטיפול בתוספי ויטמין E, עם 600 IU של alpha-tocopherol acetate, או פלסבו, בימים אלטרנטיביים. החל משנת 1998, 6377 נשים בגילאי 55 ומעלה לקחו חלק בתת-מחקר קוגניטיבי, ועברו הערכות קוגניטיביות דרך הטלפון, במרווחים של שנתיים, להערכת התפקוד הקוגניטיבי הכללי, זיכרון מילולי, ושטף דיבור. המדד העיקרי היה ממוצע המדד הגלובאלי בכל המבחנים.

בהערכה הראשונה, 5.6 שנים לאחר חלוקת הנשים, לא נמצא הבדל במדד הגלובאלי, בין נשים שנטלו תוספי ויטמין E ומטופלות פלסבו (הבדל ממוצע של -0.01,  95% CI = -0.04 0.03). לא נמצאו הבדלים גם בהערכה האחרונה, לאחר 9.6 שנות טיפול  (הבדל ממוצע של 0.00,  95% CI = -0.04 0.04).

השינוי הקוגניטיבי הממוצע במהלך הזמן עבור המדד הגלובאלי היה דומה בשתי הקבוצות (הבדל ממוצע בשינוי של 0.02,  95% CI = -0.01 0.05,  p=0.16). הסיכון היחסי לירידה משמעותית במדד הגלובאלי בקרב מטופלי ויטמין E, לעומת מטופלי פלסבו, עמד על 0.92  (95% CI = 0.77-1.10).

שימוש ארוך-טווח בתוספי ויטמין E, לא הביא לשיפור קוגניטיבי בנשים מבוגרות בריאות. בניתוח שני של הממצאים, החוקרים העלו את האפשרות לפיה נשים שמילאו אחר הוראות הטיפול, או נשים עם צריכה נמוכה של ויטמין E בדיאטה בתחילת המחקר, זכו ליתרון קוגניטיבי עם הוספת ויטמין E, וכן הועלו אפשרויות להשפעה של פעילות גופנית, או סיפור של סוכרת. עם זאת, לא ניתן לשלול את האקראיות כהסבר להבדלים.

מגבלות המחקר כללו את האפשרות שמינון ויטמין E ששימש במחקר לא היה גבוה דיו, העובדה שמרבית תוספי ויטמין E כללו alpha-tocopherol, האפשרות לפיה נדרש טיפול ממושך יותר, או התחלה מוקדמת יותר, בכדי למצוא השפעה של תוספי ויטמין E, חוסר יכולת להעריך את השינוי בתפקוד הקוגניטיבי מזמן ההקצאה לקבוצות, שיעור חוסר היענות של 23%-25%, ומבנה המחקר החשוף להטיות.

למרות שנותרו מספר שאלות פתוחות, ממצאי המחקר, בשילוב עם תוצאות מחקרים אחרים, מצביעים על כך שתוספי ויטמין E, למשך 10 שנים או פחות, אינם מגנים על התפקוד הקוגניטיבי.

במאמר מערכת נכתב כי תוספי ויטמין E עשויים לספק יתרון באלו עם צריכה מעטה של ויטמין E בתזונה, דבר הדורש מחקרים נוספים. עבור הרופא, אין הצדקה משכנעת להמליץ על שימוש בתוספי ויטמין E, בכדי לשמור על התפקוד הקוגניטיבי , במבוגרים עם תפקוד קוגניטיבי תקין, או מבוגרים ללא-דמנציה, עם מאפיינים של איבוד זיכרון אפיזודי, או הפרעה קוגניטיבית קלה. יתרה מזאת, קיים החשש הנוסף לפיו תוספי ויטמין E במינון גבוה, עלולים לפגוע בבריאות המטופלים.

Arch Intern Med. 2006;166:2433-2434, 2462-2468.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    בילדים עם אבחנה של דלקת ענביה (Uveitis) סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות קטרקט, בהשוואה לאלו ללא התהליך הדלקתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. הסיכון המוגבר נותר על כנו לאורך תקופות מעקב שונות ובקבוצות שונות לפי גיל, מין ומוצא אתני. מחקר העוקבה התבסס על נתונים ממאגר TriNetX וכלל ילדים עם וללא […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה