משפחה

טכנולוגיה אינה מסוגלת להחליף את שיקול הדעת של הרופא בפענוח ממוגרפיות


על הרדיולוגים להיזהר שלא להפוך תלויים מידי בשימוש בטכנולוגיה של זיהוי ממוחשב (CADcomputer-assisted detection) בעת פענוח ממוגרפיות, שכן מחקר חדש מצא, כי רופאים מסוגלים לזהות נגעים ש-CAD לעיתים מפספס.

לדברי החוקרים, המחקר מראה, כי רדיולוגים חייבים להמשיך להסתמך על כושר השיפוט שלהם, כאשר הם קובעים האם נגעים הנראים בממוגרפיה דורשים בירור נוסף.

CAD היא טכנולוגיה הנעזרת בתוכנת מחשב לזיהוי וסימון אזורים חשודים בממוגרפיות. הרדיולוגים לרוב סורקים את השיקופים המסומנים ע”י CAD לאחר שפירשו את הצילום המקורי.

בעוד שהערכות מוקדמות של CAD הראו כי הוא משפר אבחון של סרטן, מחקרים אחרונים יותר העלו שאלות בנוגע לרמת הביצוע שלו. כך למשל, תהו מומחים האם CAD מסמן לעיתים קרובות אזורים נורמאלים, ולא מזהה רק אזורים בעייתיים, המזוהים ע”י רדיולוגים.

במטרה לבדוק זאת, בצעו החוקרים מחקר, בו השתמשו במדגם מתוך למעלה מ-56,000 בדיקות סקירה של ממוגרפיה, שנעשו בשנים 1996-1998. ע”י זיהוי מקרים של סרטן שד שאובחנו שנתיים לאחר ביצוע הממוגרפיה, יצרו החוקרים סט של 441 בדיקות משלוש קבוצות שונות של נשים: כאלה שנותרו ללא סרטן שד שנתיים לאחר הבדיקה, כאלה שפיתחו סרטן שד תוך שנה, או כאלה שפיתחו סרטן שד תוך 13-24 חודשים מהבדיקה.

המדגם שימש לבדיקת הביצוע של 19 רדיולוגים, שכל אחד מהם פענח 341 ממוגרפיות עם וללא CAD. בהמשך השוו החוקרים את התוצאות של שתי הגישות עבור כל בדיקה.

המחקר הראה, כי היעזרות ב-CAD מעלה את יכולתם של הרדיולוגים לקבוע כי אישה ללא סרטן היא אכן נקייה ממחלה, תכונה הידועה כספציפיות. הספציפיות הכוללת עלתה מ-72% ללא CAD ל-75% בעזרתו. הבדל זה של 3% משמעו, כי CAD מאפשר ל-30 מתוך 1000 נשים העוברות סקירה להימנע מבירור נוסף.

עם זאת, השימוש ב-CAD לא שיפר את הרגישות. הרדיולוגים הראו הישגים שווים עם וללא CAD.

CAD אינו מסמן את כל האנומליות הנראות, וכאשר החוקרים בדקו את ביצוע הרדיולוגים בממוגרפיות עם נגעים ש-CAD לא איתר, הם מצאו, כי כאשר הרופאים נעזרו ב-CAD הם נטו להמליץ פחות על המשך בירור.

משמעות הממצאים היא, שהרדיולוגים נענו ל-CAD והאמינו בפרשנות שלו יותר מאשר לפרשנותם. המחקר מראה כי קשה להתעלם מהטכנולוגיה, ומעלה את השאלה האם יש ל-CAD פוטנציאל לגרימת נזק.

לבסוף, החוקרים ממליצים לרדיולוגים תרגול המתמקד במאפייני הנגעים ש-CAD עלול לפספס, דהיינו מסות אסימטריות עם ארכיטקטורה מעוותת. בנוסף, הם מציינים כי צפיפות השד- מדד של כמות השומן בשד- לא השפיע על ביצועיו של CAD.

לידיעה ב-docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה