משפחה

הנחיות חדשות בנוגע לתזונה ופעילות גופנית עבור מטופלים ששרדו את מחלת הסרטן (מתוך CA Cancer J Clin)

ACS (American Cancer Society ) פרסם הנחיות חדשות בנוגע לתזונה ופעילות גופנית עבור מטופלים, ששרדו את מחלת הסרטן הנמצאים במהלך שלבים של טיפול ובהתאוששות ועבור מטופלים אחרים החיים עם גידול מתקדם. ההנחיות החדשות פורסמו במהדורת דצמבר / נובמבר של CA: A Cancer Journal for Clinicians.

מטופלים, ששרדו את מחלת הסרטן, לעיתים קרובות בעלי מוטיבציה גבוהה לחפש מידע בנוגע לבחירות תזונתיות, פעילות גופניות ושימוש תחליפי מזון על מנת לשפר את תוצאות הטיפול שלהם, איכות החיים ואת הישרדותם. על מנת לטפל בדאגות אלה, ה-ACS הקים קבוצה של מומחים בנושאי תזונה, פעילות גופנית וסרטן, בכדי להעריך את העדות המדעית וההתמחות הקלינית הכי טובה הקשורה לתזונה ולפעילות גופנית אופטימאלית לאחר אבחון של גידול סרטני. הדו”ח הנוכחי מסכם את ממצאי הקבוצה והוא עתיד לספק למספקי הטיפול הרפואי את המידע הכי טוב האפשרי שבעזרתו הם יוכלו לעזור לשורדים ממחלת הסרטן ולמשפחות שלהם, בעודם  לוקחים החלטות בנוגע לתזונה ולפעילות גופנית.

יותר מ-10 מיליון אמריקאים הם שורדים של מחלת הסרטן, אשר הוגדרו ככל מי שאי פעם אובחן כסובל ממחלת הסרטן, מרגע האבחנה ועד סוף החיים. נושאים, שכוסו בהנחיות החדשות, כוללים תזונה ופעילות גופנית במהלך שלבים של טפול במחלת הסרטן והתאוששות, החיים לאחר ההתאוששות מהטיפול והחיים עם גידול מתקדם, כאשר נושאי התזונה והפעילות הגופנית כוללים משקל גוף, בחירות בנוגע למזון ובטיחות המזון. נושאים נוספים הם נושאים הקשורים לאתרים ספציפיים לגידול סרטני (שד, קולורקטל, המטולוגי, ריאות, ערמונית, ראש וצוואר ומערכת העיכול העליונה), שאלות נפוצות בנוגע לתזונה, פעילות גופנית וכיצד לשרוד את מחלת הסרטן.

הנחיות אלה, עתידות לעזור למספקי טיפול רפואי המטפלים בשורדים ממחלת הסרטן, להנחות ישירות את השורדים מהמחלה ואת משפחותיהם וכמו כן לעדכן את ההנחיות האחרונות, שפורסמו בשנת 2003.

חשוב מאוד למספקי טיפול רפואי ולשורדים את מחלת הסרטן לשקול נושאים של תזונה ופעילות גופנית, אשר הדו”ח מתייחס אליהם בהקשר של מצב בריאותי ורפואי כללי של השורד האינדיבידואלי. הדוח לא מתכוון לרמז כי תזונה ופעילות גופנית יותר חשובים מגישות קליניות אחרות או גישות של טיפול עצמי. בכתיבת הנחיות אלה, ההנחה הייתה, שהשורדים מקבלים טיפול תרופתי, רפואי ותומך מתאים ושהם מחפשים מידע בנוגע לאסטרטגיות טיפול עצמי על מנת לספק הקלה נוספת על הסימפטומים ולשפר את הבריאות ואת איכות החיים שלהם.

עבור שורדים הנמצאים בסיכון לאיבוד משקל לא מכוון, כולל אלה, שכבר נמצאים בתת תזונה או אלה, שמקבלים טיפול ישירות למערכת העיכול, זה הכרחי לשמור על איזון אנרגתי או למנוע איבוד משקל. רוב הטיפול בגידולים הסרטניים, כולל ניתוח, הקרנות וכימותרפיה, יכולות להשפיע משמעותית על צרכים תזונתיים, הרגלי אכילה ועל העיכול.

טיפולים תזונתיים אינדיבידואליים יכולים לכלול :

  • עבור שורדים עם תאבון ירוד- לצרוך ארוחות קטנות יותר, אך יותר תדירות ללא נוזלים, דבר שיכול להעלות את צריכת המזון.

  • עבור שורדים, שלא מספקים דרישות תזונתיות רק דרך אוכל – לצרוך מזונות או משקאות הצפופים בנוטריאנטים המוכנים בבית או בצורה מסחרית ומועשרים יכולים לשפר את האנרגיה או הצריכה התזונתית.

  • עבור שורדים שלא עומדים בדרישות התזונתיות בעזרת אמצעים אלה- אמצעים אחרים לתמיכה קצרת טווח יכולים לכלול טיפול בעזרת תרופות, תזונה אנטרלית דרך צינור האכלה או תזונה פרה אנטרלית תוך ורידית. אך שימוש בתחליפי מזון, כגון ויטמינים, מינרלים ותרכובות מצמחים, במהלך הטיפול בגידול עדיין שנוי במחלוקת. פולט יכול להפריע עם היעילות של methotrexate, ואנטי אוקסידנטים יכולים למנוע נזק חימצוני תאי לתאי הסרטן, שזקוק לשם היעילות של טיפולי ההקרנות וכימותרפיה.
  • למרות מגבלות מתודולוגיות וגדלים קטנים של מדגמים, קיימת עדות חזקה המציעה כי פעילות גופנית לא רק בטוחה וישימה במהלך טיפול במחלת הסרטן אלא גם יכולה לשפר תפקוד גופני ואספקטים מסוימים באיכות החיים. לא ידוע אם לפעילות גופנית יש אפקטים על שיעורי השלמת הטיפול במחלת הסרטן או על יעילות הטיפולים. ייתכן ואנשים המקבלים כימותרפיה וטיפולי הקרנות יכולים, שכבר נמצאים בתוכנית של פעילות גופנית, יצטרכו זמנית להתאמן בעוצמה נמוכה יותר ולהתקדם בקצב איטי יותר, אך המטרה העיקרית צריכה להיות לשמור על ביצוע פעילות גופנית כמה שאפשר.

    לאחר השלמת הטיפול, השורדים יצטרכו הערכה תזונתית והדרכה. למרות ש-ACS ביססו הנחיות בנוגע לתזונה ולפעילות גופנית למניעת גידול סרטני, אין מספיק מידע בהווה כדי לתמוך בהנחה ההגיונית, שמעקב אחר הנחיות אלה גם יוריד את הישנות הגידול הסרטני וישפר הישרדות.

    ההנחיות כוללות שמירה על משקל בריא במהלך החיים, איזון של צריכה קלורית עם פעילות גופנית, הימנעות מתוספת משקל עודפת, אימוץ סגנון חיים פעיל אקטיבית, צריכה תזונה בריאה, הגבלת צריכה של בשר אדום ומעובד והגבלת צריכה של משקאות אלכוהוליים ללא יותר ממשקה אחד ביום לנשים או שתיים ליום בגברים. הכמויות המומלצות וסוג שומן, חלבון ופחמימות להורדת הסיכון למחלה קרדיווסקולרית גם כן מותאמים לשורדים ממחלת הסרטן.

    לחומצות שומן אומגה 3 יש יתרונות ספציפיים בקרב השורדים ממחלת הסרטן, כולל הורדת רזון קיצוני, שיפור איכות החיים ואולי הגברת האפקטים של צורות מסוימות של טיפולים. צריכה הולמת של חלבונים הכרחית במהלך כל השלבים של טיפול במחלת הסרטן, במהלך התאוששות ובהישרדות לטווח הארוך. צריכה גבוהה יותר של ירקות ופירות קשורה ספציפית עם שכיחות ירודה לגידולים באתרים מסוימים, כולל קולו-רקטום, קיבה, ריאה, חלל הפה וושט.

    פעילות גופנית מסוג התנגדות יכולה לשפר את כוח העצם ולהוריד את הסיכון לאוסטאופורוזיס, בעוד שפעילות גופנית של מתיחות, יכולה לשפר את טווח התנועה בשורדים ממחלת הסרטן עם לימפאדמה. באופן כללי, תוכניות של פעילות גופנית יכולות להוריד חרדה ודיכאון, לשפר מצב רוח וביטחון עצמי ולהוריד עייפות.

    היתרונות של אכילה של מגוון של ירקות ופירות עולה על האפקטים מקדמי הבריאות של כל מרכיב בודד במזונות אלה, היות ומגוון ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים אחרים במזונות אלה פועלים בסינרגיזם. על כן זה הגיוני להמליץ לשורדי מחלת הסרטן לאמץ את ההנחיות הכלליות, שיצאו על ידי ACS למניעת סרטן, האומרות לאכול לפחות 5 מנות של מגוון ירקות ופירות כל יום. בחירות צבעוניות, כגון ירקות כתומים וירוקים כהים, הם מקורות טובים של נוטריאנטים ושל פיטוכימיקלים בריאים.

    CA Cancer J Clin. 2006;56:323-353

    לידיעה במדסקייפ

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה