משפחה

הקשר בין אסטרדיול ועיבוי דופן העורק התרדמני בגברים (J Clin Endocrinol Metab)

חוקרים שבדים מצאו כי רמות אסטרדיול בדם מנבאות עיבוי שכבת Intima-Media בדופן העורק התרדמני בגברים. מחקרים קודמים מצאו כי אסטרוגן מגן מפני מחלות לב בנשים. אולם, טיפול אסטרוגן לסרטן ערמונית קשור בסיכון מוגבר לטרשת עורקים בגברים.

החוקרים עקבו אחר 313 גברים לבנים, שהשתתפו במחקר Atherosclerosis and Insulin Resistance Study. הגיל הממוצע של המשתתפים בתחילת המחקר עמד על 58 שנים, ותקופת המעקב הממוצעת ארכה 3 שנים. בתחילת המחקר, המשתתפים לא הציגו סימנים למחלה קרדיווסקולרית או מחלה אחרת.

עובי שכבת Intima-Media בעורק הקרוטידי נמדדה בעזרת בדיקת אולטרה-סאונד בתחילת המחקר. החוקרים תיעדו את גורמי הסיכון הקרדיווסקולרים, כולל BMI, יחס היקף מותניים-ירך, לחץ דם סיסטולי, רמות טריגליצרידים בדם, רמות C-Peptide ומצב עישון. בנוסף, החוקרים תיעדו את מדדי רמות הורמוני המין.

החוקרים מצאו עליה של 3.32 מיקרומטרים בכל שנה בעובי שכבת Intima-Meia. הם מצאו קשר חיובי בין השינוי השנתי בעובי שכבת Intima-Media ובין רמות E2 Total וגם עם רמות Free E2 בתחילת המחקר.

זמן רב האמינו כי אסטרוגנים אנדוגניים מגנים מפני תחלואה קרדיווסקולרית בנשים, והשערה זו הורחבה וכללה גם גברים. אולם, המחקר הפרוספקטיבי הנוכחי, מוכיח כי רמות E2 הבדם הן פקטור מנבא חזק לטרשת עורקים בעורקי הצוואר, כפי שבא לידי ביטוי בעובי שכבת Intima-Media בעוקבה של גברים בריאים, בגיל העמידה.

J Clin Endocrinol Metab 2006;91:4433-4437.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה