משפחה

שילוב של Amlodipine ו-Atorvastatin יכול להיות סינרגסטי בהורדת אירועי CHD (מתוך European Heart Journal)

מניתוח מוקדם של מחקר ASCOT (Anglo-Scandinavian Cardiac Outcomes Trial), שהתפרסם במהדורת דצמבר של European Heart Journal, עולה כי ייתכן שלשילוב של amlodipine ו-atorvastatin יש אפקט סינרגיסטי בהורדת אירועי CHD.

הרעיון של סינרגיזם, שהוצג לראשונה בפגישה השנתית של שנה שעברה של American Heart Association, נתמך על ידי מחקרים מעבדתיים המסבירים את המנגנון מאחורי תצפית זו.

במחקר ASCOT, 19,257 משתתפים עם יתר לחץ דם חולקו רנדומאלית לקבל תרופה המבוססת על amlodipine או תרופה המבוססת על atenolol. מתוכם 10,350 נבדקים עם רמת כולסטרול כולל של מתחת ל-6.5 mmol/L חולקו שוב רנדומאלית לקבל atorvastatin במינון של 10 mg ליום או פלצבו.

הניתוח הנוכחי מתמקד על האפקטים של  atorvastatin בהשוואה לפלצבו בנבדקים, שחולקו לקבל תרופות נגד יתר לחץ דם המבוססות על amlodipine או על atenolol. בזרוע של הורדת השומנים במחקר ASCOT, atorvastatin הוריד את הסיכון היחסי של המשתנה העיקרי של CHD פטלי או MI לא פטלי ב-36%, אך ניתוח זה מראה כי לנבדקים בזרוע התרופה המבוססת על amlodipine היה אפקט גדול יותר של atorvastatin (ירידה של 53% באירועי המשתנה העיקרי), בעוד שלנבדקים בקבוצת התרופה המבוססת על atenolol, היה אפקט קטן יותר עם atorvastatin (ירידה של 16%). הבדל זה היה בעל משמעות סטטיסטית גבולית (p=0.025 עבור הטרוגניות).

לא היו הבדלים משמעותיים באפקטים של atorvastatin בין שתי קבוצות הטיפול של תרופות להורדת יתר לחץ דם על אירועים קרדיווסקולרים או על שבץ. לדברי החוקרים, הבדלים בלחץ הדם ובפרמטרי השומנים בין שתי זרועות הטיפול להורדת לחץ דם לא יכול להיות אחראי להבדלים, שהופיעו בתוצאות ה-CHD.

טיפול מוקדם בשילוב של שתי התרופות מביא לתוצאות טובות יותר

בריאיון ל- heartwire פרופ’ פטר סבר ציין כי ההבדל באפקט של atorvastatin בין שתי קבוצות הטיפול מתחיל להיות גלוי לעין מאוד מהר (תוך חודש) והפוך להיות משמעותי תוך 3 חודשים. אם יש מסר אחד שיש לקחת הביתה מאנליזה זו הוא שהתחלה מוקדמת של טיפולים להורדת לחץ דם ואנטי כולסטרול יעילים תביא לירידות יותר מרשימות במשתנים.

מנגנון אפשרי ?

פרופ’ סבר הסביר כי האפקט מופיע כל כך מוקדם, עוד לפני הוספת תרופות נוספות להורדת לחץ דם לטיפול הבסיסי ב- amlodipineאו ב- atenolol, וכי דבר זה עומד נגד האפקט של כל תרופה אחרת להורדת יתר לחץ דם, כגון מעכבי ACE (שהוספו לטיפול ב- amlodipineכשהמחקר התקדם). תופעה זו מעידה על סינרגיזם הקיים בין amlodipine ו- atorvastatin. לדברי החוקרים, האפקט הגדול ממה שחשבו שיהיה של שילוב של amlodipine ו- atorvastatinיכול להיות מוסבר על ידי מקריות, אך זה לא כל כך סביר, ככל הנראה יש מנגנון מתקבל על הדעת, שיכול להסביר מדוע שתי תרופות אלה הן סינרגיסטיות בהורדת אירועי CHD.

המנגנון מערב את האפקטים של תרופות אלה על תאי שריר חלק בכלי דם. מחקרים מעבדתיים מראים, שכאשר כולסטרול נלקח על ידי קיר כלי הדם, הוא הופך לטריגר לתאי שריר חלק של כלי דם להגר ולהשתנות, כך שתעלות סידן שלהן מאבדות את היעילות שלהן, והן משחררות חומרים הגורמים לקרע הפלאק. מחקר מבחנות הראו כי סטטינים יכולים להפוך תהליך זה, הם יכולים להפוך את תאי שריר החלק של כלי הדם, שעברו שינוי, בחזרה לפנוטיפ המקורי שלהם. הדבר ייצב את הפלאק ויחזיר בחזרה את תעלות הסידן לתאים אלה.

בנוסף, אנטגוניסטי סידן דהידרופירידין ידועים כמדכאים טרשת עורקים ניסיונית, ומספר מחקרים קליניים הציעו, שלחוסמי תעלות סידן יש מאפיינים אנטי טרשתיים. לדברי החוקרים, המחקרים שלהם מציעים כי מאפיינים אנטי טרשתיים אלה יכולים להיות מתווכים על ידי תאי שריר חלק של כלי הדם, אך ניתן “לכבות אותם” על ידי יצירת פלאקים טרשתיים, כאשר סטטינים יכולים להפעילם שוב.

לסיכום, מנגנון זה יכול להסביר גם מדוע אין הבדלים באפקט של atorvastatin על הורדת שבץ או על אירועים קרדיווסקולרים אחרים בקבוצות הטיפול של amlodipine ו- atenolol. שבץ יכול להיגרם על ידי גורמים רבים אחרים, לא רק על ידי קרע פלאק, והמנגנון המוצע קשור בעיקר למחלה קורונרית, ששם הסינרגיזם הוכח במחקר ASCOT.

Eur Heart J 2006; 27:2982-2988

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה