Imatinib יעיל כטיפול קו ראשון ב-CML

מחקר חדש מצא, כי imatinib הוא בעל יעילות גבוהה כטיפול קו ראשון בחולי CML, ולכן מומלץ להתחיל את הטיפול בו בשלב מוקדם ככל הניתן.

במסגרת המחקר השתתפו 104 חולים, שאובחנו כסובלים מ- CML בשנים 1990-2006. הגיל החציוני היה 44 שנים (19-77),ו-55% מהם היו זכרים. Imatinibשימש במינון של 400 מ”ג/יום בשלב הכרוני ו-600 מ”ג/יום בשלב הבלסטי או המואץ. בחולים בשלב הכרוני שהיו ללא תגובה ציטוגנטית כעבור שנה, ובחולים בשלב המואץ או הבלסטי ללא תגובה המטולוגית לאחר 3 חודשים, המינון הועלה ל-600 מ”ג/יום ו-800 מ”ג/יום, בהתאמה.

טיפול באינטרפרון (IFN) היה במינון יומי של 5 MIU/m2, עם או ללא קורסים חודשיים של cytosine arabinoside (Ara-C) 20 mg/m2, למשך 10 ימים בחמישים חולים לפני imatinib. התגובה הציטוגנטית נוטרה ע”י ספירת מטאפאזות במח העצם, שנבדקו בנקודת התחלה, 3,6,9, ו-12 חודשים במהלך השנה הראשונה, וכל שישה חודשים לאחר מכן. התגובה הציטוגנטית עברה כימות ע”י 20 מטאפאזות במח העצם: 0% הוגדר כתגובה מלאה, 1-35% כתגובה גדולה, ומעל 95% ככישלון imatinib.

התגובה המולקולרית נבדקה בעזרת PCR בדגימות מח עצם. החוקרים חילקו את החולים לשתי קבוצות עפ”י טיפול קודם ב-INF. חולי CML שטופלו ע”י imatinib כטיפול קו ראשון, נבחרו כקבוצה מספר 1. ואילו חולים שטופלו ראשית ע”י INF ו- Ara-C, או חולים שעברו ל- imatinibעקב אי סבילות או היעדר תגובה, הוגדרו כקבוצה מספר 2.

פיזור הגיל, מין ושלב המחלה היו דומים בין שתי הקבוצות. תגובה המטולוגית נצפתה ב-90.4% מהחולים לאחר מעקב חציוני של 54 יום (11-149) בקבוצה 1 ו-41 יום (15-193) בקבוצה 2. תגובה מלאה הושגה ב-77.8% מהחולים, כאשר שיעור התגובה המלאה היה גבוה יותר משמעותית בקבוצה 1 (0.019=P). בהשוואת התגובה הציטוגנטית המוקדמת כעבור 6 חודשים בין שתי הקבוצות, קבוצה 1 הראתה שוב תוצאות טובות יותר (0.049=P). תגובה ציטוגנטית מלאה הושגה ב-35.6% מהחולים, כאשר לא נמצא הבדל בין הקבוצות. תגובה מולקולרית הושגה ב-19.2% מהחולים, שוב ללא הבדל משמעותי בין הקבוצות.

מסקנת החוקרים הייתה, כי imatinib יעיל מאוד כטיפול קו ראשון בחולי CML. גיל מחלה מתקדם הוא קרוב לוודאי הגורם החשוב ביותר לשיעורי התגובה הנמוכים בקבוצה השנייה. אולם, תפקידו של טיפול מוקדם ב-IFN צריך גם הוא להיבדק. לדבריהם, יש להשתמש ב-imatinib בכל חולי CML בשלב מוקדם ככל הניתן, במטרה להגיע לתגובה מלאה טובה ומהירה יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה