משפחה

הקשר בין עיכוב בהתנרמלות ערכי לחץ הדם לאחר סטרס וטרשת בעורקי הצוואר (rterioscler Thromb Vasc Biol)

ממחקר חדש עולה כי התנרמלות איטית של לחץ הדם לאחר סטרס פסיכולוגי  קשורה בתעבות שכבת Intima-Media של עורקי הצוואר. מהממצאים עולה קשר בין פקטורים פסיכולוגיים ומחלה קרדיווסקולרית.

לדברי החוקרים, התנרמלות איטית של לחץ הדם לאחר סטרס פסיכולוגי קשורה עם מצב סוציואקונומי ועליה בלחץ הדם הנמדד במרפאה.

במטרה לבחון אם לחץ הדם לאחר סטרס קשור בטרשת עורקי צוואר, החוקרים ערכו בדיקת סטרס פסיכופיזיולוגי בנבדקים בריאים במחקר Whitehall II. הם עקבו אחר התנרמלות ערכי לחץ הדם הסיסטולי לאחר הסטרס, 40-45 דקות לאחר המשימות שנתנו לנבדקים.

3 שנים לאחר בדיקת הסטרס, בוצעה בדיקת אולטרה-סאונד של עורקי הצוואר ב-136 נבדקים (גיל ממוצע 55.3 שנים), ב-37 ערכי לחץ הדם הסיסטולי חזרו לנורמה במהלך תקופת ההחלמה (תגובה תקינה), וב-99 נבדקים בהם רמות לחץ הדם נותרו גבוהות (החלמה איטית).

לאחר תיקנון למספר משתנים, החוקרים מצאו קשר בין שכבת Intima-Media של עורקי הצוואר והחלמה איטית של ערכי לחץ הדם, בהשוואה לנבדקים עם תגובה תקינה (ממוצע של 0.78 לעומת 0.65 מ”מ), בנבדקים במצב סוציואקונומי נמוך, אך לא באלו במצב סוציואקונומי גבוה (ממוצע של 0.75 לעומת 0.74 מ”מ).

מהתוצאות עולה כי אחד המסלולים בו פקטורים הקשורים בסטרס משפיעים על התפתחות CHD, הוא בהפרעה לבקרה ההומואוסטטית, המביאה לדחיית ההחלמה לאחר סטרס, או החלמה לא-מהירה של המערכת הקרדיווסקולרית.

Arterioscler Thromb Vasc Biol 2006;26:2547-2551


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה