משפחה

צריכת פירות נמוכה מעלה סיכון לאבנים בדרכי השתן (מתוך Am J Kidney Dis)

מחקר חדש מצא, כי אנשים הסובלים מאבני סידן חוזרות בכליות נוטים להפריש כמויות נמוכות של ציטראט בשתן. האנליזה הראתה כי היפוציטראטוריה קשורה ברמת האשלגן בשתן, ועשויה להצביע על רמות נמוכות של אשלגן בתזונה, שהמקור העיקרי לו הוא פירות.

במסגרת המחקר השתתפו 83 אנשים הסובלים מיצירה חוזרת של אבנים, שהופנו לביה”ח להערכה מטבולית. חולים עם אנומליות כלייתיות אחרות או מחלות סיסטמיות הוצאו מהמחקר.

שכיחות היפוציטראטוריה (רמות ציטראט נמוכות מ-1.43 מילימול בשתן) באיסוף שתן ל-24 שעות הייתה 50.6% בקרב החולים ו- 38.2% בקרב 36 פרטים בריאים ששימשו כביקורת. הפרשת ציטראט בשתן הייתה נמוכה גם היא בקרב החולים, אך ההבדלים לא היו בעלי משמעות סטטיסטית.

רמת האשלגן בשתן הייתה הגורם המנבא החזק ביותר לריכוז ציטראט בשתן. במהלך המחקר, 58 משתתפים קיבלו תוספת של אשלגן כלוריד 40 מילימול ליום למשך 30 ימים. בהמשך, רמות ציטראט בסרום ובשתן היו גבוהות יותר, אך לא נמצא הבדל משמעותי בפרקציית ההפרשה של ציטראט.

לדברי החוקרים, פירות מהווים מקור עיקרי לאשלגן בתזונה. בריבוד לרבעונים המבוססים על הפרשת ציטראט בשתן, נמצא כי צריכת הפירות היומית הייתה 126 גרם ליום ברבעון העליון, לעומת 64.7 גרם ליום ברבעון התחתון.

לסיכום, החוקרים ממליצים לחולים להעלות את צריכת הפירות המכילים רמות גבוהות של ציטראט ואשלגן. לדבריהם, יש לבצע הערכה של צריכת הפירות כחלק מהבדיקה המטבולית לבירור אבני סידן חוזרות.

Am J Kidney Dis 2006;48:546-554

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה