משפחה

כישורי בדיקת הלב בקרב סטודנטים לרפואה, מתמחים ורופאים (Arch Intern Med.)

בדיקת הלב מהווה מרכיב חשוב בבדיקה הגופנית של מטופלים. מחקרים קודמים מצאו כי הדיוק האבחנתי אינו גבוה, אך הרוב כללו מבחנים האזנתיים, ולא כללו קורלציה עם תצפיות נראות לעין.

במחקר הנוכחי, התבססו החוקרים על שאלון תקף בן 50 שאלות, להערכת 4 היבטים של כישורי בדיקת הלב 1) הכרת הפיזיולוגיה של הלב, 2) כישורי האזנה, 3) כישורים ויזואליים ו-4) אינטגרציה של כישורי האזנה וכישורים ויזואליים, באמצעות אנימציות ממוחשבות ומבחני חולים וירטואליים (צילום לצד מיטת החולה, של חולים אמיתיים).

במחקר נכללו 860 משתתפים 318 סטודנטים לרפואה, 289 מתמחים (225 ברפואה פנימית, 64 ברפואת משפחה), 85 רופאים במסגרת Fellowship בקרדיולוגיה, 131 רופאים (50 חברי פקולטה, 12 מתנדבים, 69 רופאים פרטיים), ו-37 אחרים.

מהתוצאות עולה כי חל שיפור בציון הממוצע של סטודנטים בשנה ראשונה-שניה וסטודנטים בשנה שלישית-רביעית (p=0.003), אך לא חל שינוי משמעותי בין סטודנטים בשנה השלישית או הרביעית ללימודים, או מתמחים ברפואה פנימית, מתמחים ברפואת משפחה, אנשי פקולטה, מתנדבים, או רופאים פרטיים.

רק רופאים שהשתתפו ב-Fellowship בקרדיולוגיה השיגו תוצאות טובות יותר באופן משמעותי (p<0.001), וזכו לתוצאות הטובות ביותר בכל 4 הקטגוריות, בעוד שסטודנטים לרפואה בשנה ראשונה-שניה, השיגו את התוצאות הכי פחות טובות בקטגוריות האזנה וכישורים ויזואלים. החוקרים מצאו סגוליות נמוכה בזיהוי איוושה סיסטולית (0.35) ורגישות נמוכה בזיהוי איוושה דיאסטולית (0.49).

לסיכום, מממצאי המחקר עולה כי לא חל שיפור בכישורי בדיקת הלב לאחר שנת הלימודים השלישית, וייתכן כי חלה ירידה ביכולות לאחר שנים, ממצא שעשוי להיות בעל השלכה משמעותית על תהליך קבלת ההחלטות הרפואיות, בטחון החולה, היבטי עלות-תועלת של הטיפול, ולימודי המשך ברפואה. שיפור בכישורי בדיקת הלב דורשים הכשרה בבדיקות האזנה ובדיקות ויזואליות.

Arch Intern Med. 2006 Mar 27;166(6):610-6

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה