משפחה

בירור מקיף צריך לסייע בבחירת בדיקות סקר לסרטן המעי הגס בצעירים (Archives of Internal Medicine)

ממחקר חדש עולה כי יש לבצע הערכה מקיפה במטופלים בגילאי 50-64, בכדי לקבוע את הצורך בבדיקות סקר לסרטן המעי הגס.

לדברי החוקרים, במטופלים צעירים, במצב בריאותי גרוע וסיכון גבוה לתמותה מתחלואה נלווית, הסיכוי שבדיקות סקר לסרטן המעי הגס ישפרו את סיכויי ההישרדות קטן. מטרת המחקר היתה לבחון את הקשר בין בדיקות סקר לסרטן המעי הגס והרקטום, מצב בריאותי כפי שנמסר מדיווח עצמי, ותחלואה נלווית, בקבוצת מטופלים צעירים, שהוגדרו כמטופלים בגילאי 50-64 שנים.

במהלך התקופה שבין 1 באוקטובר, 1996 ו-30 במרץ, 2004, החוקרים בחנו את הנתונים אודות בדיקות הסקר לסרטן המעי הגס והרקטום, מ-861 מטופלי-חוץ, שהשלימו את שאלון Short-Form Health Survey (SF-36, מדד למצב בריאותי), ומדד Kaplan-Feinstein Index (KFI, מדד לתחלואה נלווית). שיעורי בדיקות הסקר נבחנו לפי גיל, סיכום מרכיב גופני, וחומרת תחלואות נלוות.

בתוך 5 שנים מהביקור הראשון, 45.9% מהמטופלים עברו בדיקת סקר. שיעור בדיקות הסקר היה גבוה בחולים עם תחלואה מתונה (44.9%)  וקשה (45.8%). כאשר החוקרים ריבדו את הנתונים על פי קבוצות גיל והמרכיב הגופני, הם מצאו מגמה של עליה בשיעור בדיקות הסקר, עם מצב בריאותי טוב יותר, בקבוצות הגיל 50-54 ו-55-59.

שיעור בדיקות הסקר היה גבוה יותר בקבוצות הגיל 60-64 , עם מצב בריאותי קשה יותר. במהלך 5 שנות המעקב, נפטרו 52 משתתפים, 37 מהם (71.2%) עברו בדיקות סקר לסרטן המעי הגס והרקטום.

מטופלים צעירים, עם תוחלת חיים צפויה קצרה יותר, עוברים בדיקות סקר לסרטן המעי הגס בשיעורים גבוהים יחסית. בירור מקיף של המצב הבריאותי ותחלואות נלוות צריך לכוון בקבלת ההחלטות באשר לביצוע בדיקות סקר, בעיקר בפרטים עם תוחלת חיים צפויה ירודה, שככל הנראה יזכו לתועלת הקטנה ביותר מבדיקות הסקר. כל יתרון פוטנציאלי צריך להישקל אל מול הנזק שבדיקת הסקר עלולה לגרום.

מגבלות המחקר כוללות חוסר יכולת לקבוע אם המשתתפים עברו בדיקות סקר לסרטן המעי הגס והרקטום מחוץ למסגרת המחקר, מעקב של 5 שנים בלבד מהביקור הראשון, הטיית בחירה אפשרית של מטופלים חולים יותר, והעדר יכולת להכליל את התוצאות מעבר לגברים מבוגרים.

לסיכום, החוקרים טוענים כי אין להפנות חולים עם מצב בריאותי קשה ותוחלת חיים צפויה ירודה, לבדיקות סקר. אם מטופל צפוי להיות מועמד לא-מתאים לבדיקות סקר, בהתבסס על המצב הבריאותי, אזי חייב להיות מנגנון שיאפשר לרופאים לא להציע בדיקות סקר לאותם חולים, מבלי שייענשו על כך.

Arch Intern Med. 2006;166:2209-2214.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה