משפחה

אקופונקטורה מסייעת לשיפור אוסטיאוארתריטיס של הברך והירך (מתוך Arthritis & Rheumatism)

ממחקר בקרה אקראי שנערך לאחרונה עולה כי אקופונקטורה בשילוב עם טיפול שגרתי נמצאה יעילה בשליטה בכאב הברך והירך באוסטיאוארתריטיס (OA), והתוצאות נשמרו במשך 6 חודשים. המחקר פורסם במהודרה האלקטרונית המוקדמת של כתב העת Arthritis & Rheumatism.

החוקרים ציינו כי בטיפול שגרתי משתמשים במגוון רחב של סגנונות אקופונקטורה, ואקופונקטורה לעיתים קרובות ניתנת בצמוד לטיפולים אחרים. נכון לעכשיו יש מידע מועט בנוגע לתועלת של טיפול אקופונקטורה שניתן כתוספת לטיפול רפואי שגרתי, הוסיפו החוקרים.

המחקר כלל 3633 מטופלים עם כאב כרוני עקב OA של הברך והירך, מתוכם 357 נבחרו אקראית לקבלת עד 15 טיפולי אקופונקוטרה בתקופה של 3 חודשים, 355 נבחרו אקראית לשמש כקבוצת ביקורת שלא קיבלה כלל טיפולי אקופונקטורה ו-2921 לא הסכימו לחלוקה אקראית ועברו טיפולי אקופונקטורה. הגיל הממוצע היה 61.8 ± 10.8 שנים ו-31 מהמטופלים היו נשים. כל המטופלים קיבלו טיפול רפואי רגיל בנוסף לטיפולי המחקר. הערכת התוצאות כללה חומרה קלינית של OA (Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index [WOMAC]) ואיכות חיים הקשורה לבריאות (Short-Form 36) בתחילת המחקר ולאחר 3 ו-6 חודשי טיפול.

החוקרים דיווחו כי לאחר 3 חודשים, ה-WOMAC הממוצע השתפר ב-17.6 ± 1.0 בקבוצת האקופונקטורה וב-0.9 ± 1.0 בקבוצת הביקורת. שיפורים באיכות החיים היו גם הם דרמטיים יותר בקבוצת האקופונקטורה מבקבוצת הביקורת. תוצאות משופרות אלה תחת טיפולי אקופונקטורה נשמרו למשך 6 חודשים, ונמצאו מתאימות למטופלים שלא חולקו אקראית ושעברו טיפולי אקופונקטורה.

החוקרים ציינו בנוסף, כי תוצאות אלו מצביעות על כך שאקופונקטורה בשילוב עם טיפול שגרתי קשורה לשיפור קליני משמעותי במטופלים עם כאבים כרוניים הקשורים ל-OA בברך ובירך. מאפייני הרופא, הוסיפו החוקרים, כמו למשל רמת ההכשרה הפורמלית לאקופונקטורה, לא השפיעו על תוצאות הטיפול.

מגבלות המחקר כללו העדר סמיות, משטרי טיפול שונים משמעותית בין המטופלים, קריטריוני הכללה נרחבים עם אפשרות של סיווג אבחנתי שגוי ושימוש באינדיקטורים שייתכן שאינם מבטאים בצורה הולמת את איכות הטיפול שהעניק המטפל.

החוקרים סיכמו באומרם כי יש לשקול אקופונקטורה כאופציה טיפולית במטופלים עם כאבים כרוניים הקשורים ל-OA בברך ובירך.

במאמר מערכת שהתייחס למחקר, צויין כי לאקופונקטורהיש בסיס תפיסתי ותיאורתי שונה מזה של ביו-רפואה.

בנוסף צויין במאמר המערכת כי בעולם האמיתי של רפואה ראשונית, מעט מטופלים עם OA מנסים אקופונקטורה כטיפול יחיד, ובשל מידע שאינו חד משמעי בנוגע ליעילות של טיפול זה, אקופונקטורה מהווה בסבירות גבוהה אופציה טיפולית שאינה זוכה להערכה מספקת כחלק מגישה אינטגרטיבית רב תחומית לטיפול בהפרעה זו.  

בהתחשב בכך שהמנגנון הביולוגי של אקופונקטורה עדיין אינו ברור, מחקר זה מקדם את ההבנה של אקופונקטורה ומוסיף לעדויות המצטברות שתומכות ביעילותה. עדויות כאלה, כך על פי העורכים, מצדיקות שימוש נרחב באקופונקטורה במגוון מצבי כאב כרוני.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Arthritis Rheum. Published online October 30, 2006.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה