משפחה

כריתת שקדים ואדנואידים יכולה לעזור לילדים שמנים עם סימפטומים של דום נשימה (מתוך Arch Otolaryngol Head Neck Surg)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוקטובר של Archives of Otolaryngology–Head and Neck Surgery, עולה כי עבור חלק מהילדים השמנים עם OSAS (obstructive sleep apnea syndrome), כריתת השקדים והאדנואידים (adenotonsillectomy) יכולה לשפר מדדים נשימתיים בשינה.

בזמן שניתוח יכול לרפא ילד השמן בצורה חולנית מה-OSAS שלו, הוא פחות עתיד לעשות כך בילד לא שמן. הציפיות של הורה / רופא / חולה מריפוי על ידי ניתוח מהיר צריכים להיות מתונים מול העובדה, שלפחות ממחצית מהילדים לא תהיה שייר של מחלה הדורש טיפול נוסף.

החוקרים בדקו את היעילות של ניתוח להסרת שקדים ואדנואידים בתיקון של פרמטרים נשימתיים במהלך שינה בקרב 19 ילדים שמנים בצורה חולנית עם OSAS, ש-18 מתוכם נזקקו לטיפול ב-CPAP.

ניתוח להסרת שקדים ואדנואידים היה קשור עם ירידה בחציון אינדקס המחלה הנשימתית מ-20.7 ל-7.3, ועם שיפור בנקודה הכי נמוכה של סטורציית החמצן מ-77.5% ל-88.5%.

7 ילדים (37%) נחשוב כבריאים לאחר הניתוח, ו-5 מתוך 12 הילדים, שנותרו, השתפרו משמעותית. 10 מהילדים עדיין נזקקו לטיפול ב-CPAP לאחר הניתוח.

בנקודה זו נראה כי מחצית מהילדים ירופאו על ידי ניתוח ועל כן ניתוח נשאר האופציה העיקרית בתת אוכלוסייה ספציפית זו של חולים, כאשר טיפול ב- CPAP נשמר לאחר כישלונות כירורגיים.

השיעור הגבוה של שייר של מחלה מצריך מעקב צמוד לאחר הניתוח, שיכלול polysomnography (מחקר שינה) מלא במהלך הלילה, ודיון כן מההתחלה עם ההורים / החולה, שייתכן ויהיה צורך בטיפול נוסף.

לסיכום, ברור שהאידיאל הוא הפיכת האפידמיה של ילדים שמנים, דבר שיכול להיות לו יתרונות בריאותיים רבים לפרטים המעורבים, ולא רק לילדים עם OSAS, ולשם יש לכוון את המשאבים באבטחת הבריאות העתידית של ילדינו.

Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2006;132:1123-1127

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה