משפחה

תוספת אומגה-3 עשוייה להאט את ההדרדרות הקוגניטיבית בחולי אלצהיימר קלה (מתוך the Archives of Neurology)

ממחקר אקראי, כפול סמיות ובבקרת פלצבו שנערך לאחרונה עולה כי תוספת חומצות שומן מסוג אומגה-3 עשוייה להאט את ההדרדרות הקוגיטיבית במטופלים עם מחלת אלצהיימר קלה מאוד. המחקר פורסם בכתב העת הארכיב לנוירולוגיה (the Archives of Neurology).

על פי המחקר, שכלל 174 חולי אלצהיימר, מתן כולל של חומצות שומן מסוג אומגה-3 לא הביא להבדל משמעותי בקצב ההדרדרות הקוגניטיבית בהשוואה לפלצבו לאחר 6 חודשי מעקב. ואולם, בתת קבוצה קטנה של חולי אלצהיימר קלה נצפתה ירידה משמעותית בקצב ההדרדרות הקוגניטיבית בהשוואה לקבוצת הפלצבו.

החוקרים ציינו, כי למרות התוצאות השליליות בקבוצת המטופלים המלאה, מחקרם מצביע על כך שהתכשיר של חומצות שומן מסוג אומגה-3 הביא להדרדרות קוגניטיבית איטית יותר באותם מטופלים עם הליקוי הקל ביותר, וזאת בהשוואה למטופלים שקיבלו פלצבו ושבתחילת המחקר היו בדרגה זהה של ליקוי קוגניטיבי.     

קריטריוני ההכללה של המחקר כללו אבחנה של מחלת אלצהיימר וניקוד בבדיקת מיני-מנטל (Mini-Mental State Examination MMSE) שבין 15 ל-30 נקודות. בנוסף, על המטופלים היה לקבל מינון קבוע של מעכבי אצטילכולין אסטראז (acetylcholine esterase inhibitors) למשך 3 חודשים לפחות לפני תחילת המחקר. כל המטופלים חיו בביתם ותיכננו להמשיך את השימוש במעכבי אצטילכולין אסטראז למשך כל תקופת המחקר.

מטופלים לא נכללו במחקר במידה והם טופלו בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים (nonsteroidal anti-inflammatory agents), תכשירי אומגה-3 או נוגדי קרישה. בנוסף, מטופלים צורכי אלכוהול, בעלי מחלה חמורה נוספת או שנמצאו תחת השגחת מטפלים לא נכללו אף הם במחקר.

בדיקות דם ושתן שגרתיות, בדיקת לחץ דם, הערכת תפקוד כללי תוך שימוש ב- Clinical Dementia Rating Scale והערכת תפקוד קוגניטיבי תוך שימוש ב-MMSE וב- modified cognitive portion of the Alzheimer Disease Assessment Scale (ADAS-COG) הוערכו בתחילת המחקר ולאחר 6 ו-12 חודשים.

המטופלים חולקו אקראית לקבלת מינון יומי של 4 גלולות של 1-g, שהכילו שילוב של 430 מ”ג docosahexaenoic acid (DHA) ו-150 מ”ג של eicosapentaenoic acid (EPA) או פלצבו. בכל אופן, לאחר 6 חודשים גם המטופלים בקבוצת הפלצבו קיבלו את התוספות.

על פי החוקרים, במחקרים קודמים רבים של תוספות של חומצות שומן מסוג אומגה-3, EPA הייתה החומצה העדיפה על פני DHA. ואולם, במחקר הנוכחי קיבלו המטופלים פי 2.8 DHA מ-EPA. הנימוק לכך, הסבירו החוקרים, מבוסס על מחקר קודם שהראה כי מוחות הסובלים ממחלת אלצהיימר הינם חסרי DHA. יתר על כן, מחקרים במודלים עם עכברים טרנסגניים של מחלת אלצהיימר הראו ש-DHA בתזונה מפחית את סך כל העמילואיד במוח בצורה תלויית מינון, בעיקר ב- hippocampi and parietal cortices.   

בהקשר זה ציינו החוקרים כי בבני אדם אזורים אלה הינם גם האזורים שמושפעים הכי מוקדם ממחלת אלצהיימר ופוגעים, למשל, ב- verbal episodic memory. הממצאים הנוירופתולוגיים בעכברים אלו עשויים לחקות שלב מוקדם מאוד של מחלת אלצהיימר, כך על פי החוקרים.

התוצאות הראשוניות של המחקר כללו בחינה של התפקוד הקוגניטיבי שהוערך על ידי MMSE ועל ידי ADAS-COG. התוצאות המשניות היו בטיחות, נסבלות, לחץ דם ותפקוד כללי כפי שהוערך על ידי ה- Clinical Dementia Rating Scale.    

החוקרים דיווחו כי לאחר 6 חודשים לא נמצא הבדל כלשהו בקצב ההדרדרות הקוגניטיבית בין שתי הקבוצות. ואולם, בקרב תת קבוצה של 32 מטופלים עם ליקוי קוגניטיבי קל מאוד בתחילת המחקר נמצא כי אצל המטופלים שקיבלו תוספות אומגה-3 הייתה הדרדרות פחותה מאשר אצל המטופלים בקבוצת הפלצבו.

בנוסף, החוקרים שמו לב לעובדה שלאחר 12 חודשי מעקב גם מטופלים שהיו בתחילה בקבוצת הפלצבו הדגימו קצב הדרדרות קוגניטיבית מואט מרגע שהם החלו לקבל תוספות אומגה-3.

על פי החוקרים, המנגנונים שעל פיהם חומצות שומן מסוג אומגה-3 מתערבות בפתולוגיה של מחלת אלצהיימר אינם ברורים. אף על פי כן, הם העלו את ההשערה שההשפעות מעכבות הדלקת של שמן דגים משחקות תפקיד בשלבים מוקדמים של המחלה, אך לא בשלבים מאוחרים יותר.

החוקרים העריכו כי ייתכן שכאשר המחלה כבר גלוייה קלינית, המעורבות הנוירופתולוגית הינה מתקדמת מידי מכדי שניתן יהיה להחלישה על ידי טיפולים נוגדי דלקת.

החוקרים הזהירו כי אין לראות בממצאי המחקר בסיס להמלצות כלליות לטיפול במחלת אלצהיימר עם תכשירי שמן דגים. ואולם, החוקרים ציינו כי תוספות אלה צריכות להיבחן בקבוצות גדולות יותר עם ליקוי קוגניטיבי קל בכדי לקבוע האם בכוחן של חומצות שומן מסוג אומגה-3 לעצור את ההתקדמות ההתחלתית של מחלת אלצהיימר.

לידיעה המלאה

Arch Neurol. 2006;63:1402-1408

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה