משפחה

ניטור תחלואה דמוית שפעת בישראל, דוח עדכון שבועי המעודכן לשבוע המסתיים ב- 14.10.06

המרכז הלאומי לבקרת מחלות היחידה לניטור תחלואה חריגה, משרד הבריאות


שינויים בפורמט הדוח של ניטור תחלואה דמוית שפעת

במסגרת ניסיונות לשפר את הניטור הקליני של מחלת השפעת המבוצע על ידי המלב”מ, הוחלט לערוך מספר שינויים בדוח השבועי החל מעונת החורף הקרובה:

                     1.אנו ננטר את הפניות לרופאי “מכבי שירותי בריאות” בשל “תחלואה דמוית שפעת” (ILI ) במקום ניטור פניות בשל “תחלואה חדה בדרכי הנשימה העליונות” (ARI), קרי צמצום האבחנות המשמשות לניטור. לאחר בחינת התפלגות 2 קבוצות אלו של אבחנות לאורך 8 עונות עוקבות ובהשוואה לנתוני המעבדה באותן שנים, נראה כי ניטור של ILI הינו ספציפי יותר מ- ARI לצורך ניטור השפעת. כך לדוגמא, השימוש ב- ILI מבטל את גל התחלואה אשר נצפה כל שנה בספטמבר ואשר אינו נגרם מפעילות של נגיפי השפעת, אלא מנגיפי נשימה אחרים, כפי שעולה מהניטור המעבדתי. חשוב לציין כי במקביל נמשיך לעקוב אחר פניות בשל ARI, בכדי לוודא כי אין פגיעה ברגישות הניטור.

להלן גרפים המסבירים את הרציונל לשינוי אשר החלטנו לעשות בדוח השבועי:

גרפים המראים את שיעור הפניות לרופאי מכבי שירותי בריאות בשל ILI בהשוואה לשיעור הפניות בשל ARI לעומת אחוז הדגימות החיוביות לשפעת (מנתוני המעבדה המרכזית לנגיפים), לדוגמא חורף 2005/06:

  • היות ובתי החולים של “שירותי בריאות כללית” מדווחים מזה כשנתיים על האבחנות של הפונים למיונים, הוחלט להציג את מספר הפניות למיון ילדים ולמיון פנימי (בכל הגילאים) לפי אבחנה של דלקת ריאות. זאת במקום להציג את סך הפניות למיון ילדים ולמיון פנימי בגילאי 65+ כפי שהוצג עד כה. מהנתונים שנאספו עד עתה עולה כי ניטור זה הינו ספציפי יותר. כמו כן, נעקוב אחר מספר הפניות למיונים לפי אבחנה של URI ונמשיך את המעקב אחר סך הפניות למיונים.
  • להלן הגרפים אשר הוצגו עד כה בדוחות השבועיים בהשוואה לגרפים החדשים אשר יוצגו מעתה ואילך בדוחות:

        הגרפים אשר הוצגו עד כה בדוח:

       הגרפים החדשים אשר יוצגו החל מהעונה הקרובה:

    ·         יש לשים לב שהדיווחים על פניות למיונים של בתי חולים של הכללית לפי אבחנות התחילו באופן מלא יחסית מחודש ספטמבר 2004, ועל כן העקומה אשר מתארת את שנת 2004/05 הינה חסרה.

    להלן הגרפים המראים את סך הפניות למיון פנימי ולמיון ילדים בשל URI אשר נעקוב אחריהם במקביל  לגרפים אשר יוצגו מידי שבוע בדוח:

    ·         יש לשים לב שהדיווחים על פניות למיונים של בתי חולים של הכללית לפי אבחנות התחילו באופן מלא יחסית  מחודש ספטמבר 2004, ועל כן העקומה אשר מתארת את שנת 2004/05 הינה חסרה.




    ניטור תחלואה דמויית שפעת ע”י המלב”מ החל בשבוע המסתיים ב-  14.10. להלן הדוח הראשון:


    סיכום

    v      טרם בודד העונה נגיף השפעת בישראל.

    v      עליה בתחלואה בדלקת ריאות מתחילת הקיץ ועד היום, כפי שבא לידי ביטוי בפניות לרופאי הקהילה, בפניות למיונים (בעיקר מיון פנימי) ובאחוז המונשמים. עיקר העלייה בתחלואה בבני 19-44.

    v      ב- 3-4 שבועות אחרונים עליה בפניות לרופאי הקהילה בשל דלקת ריאות בתינוקות מתחת לגיל שנתיים ובפניות למיון ילדים בשל ברונכאוליטיס. ניתן לייחס עליות אילו, לפחות באופן חלקי, לפעילות של  RSV מסוג B.

    v      מיעוט פניות לרופאי הקהילה ולמיונים בשל תחלואה דמוית שפעת.

    v       פעילות השפעת בעולם הינה נמוכה וכוללת נגיפי שפעת מסוג A ו- B. עד כה רוב הזנים שבודדו תואמים לזני החיסון.

    תחלואה

    ·         פניות למרפאות בקהילה של “מכבי שירותי בריאות” (תרשימים 1-4): השיעורים הגולמיים והסגוליים לגיל של הפניות לרופאים בקהילה בעקבות תחלואה דמוית שפעת (ILI) הינם נמוכים מאוד ולא נצפה בהם שינוי משמעותי במהלך חודשי הקיץ. לעומת זאת, שיעורי הפניות לרופאים בקהילה בעקבות דלקת ריאות הינם גבוהים באופן משמעותי בהשוואה לשנים קודמות. העלייה בשיעורים אילו נצפתה לאורך כל חודשי הקיץ בבני שנתיים ומעלה, ובעיקר בבני 19-44. בנוסף, במהלך החודש האחרון נצפתה עליה בפניות בעקבות דלקת ריאות בתינוקות מתחת לגיל שנתיים.



    פניות למרפאות בקהילה (מכבי שירותי בריאות)


    ·         פניות למיונים בבתי חולים של “שירותי בריאות כללית” (תרשימים 5-6): גם על פי המדד של פניות למיון בעקבות דלקת ריאות נצפתה עלייה בתחלואה בדלקת ריאות במהלך חודשי הקיץ, בהשוואה לשנים קודמות. עלייה זו בולטת בעיקר בפניות למיון פנימי, כאשר ריבוי הפניות למיון זה עדיין נמשך בשבועות האחרונים ללא מגמה ברורה בתנודות של מספר הפניות בשבוע. יש לציין, כי בהתייחס לסך הפניות למיונים (מיון פנימי בבני 65+ ומיון ילדים), העלייה הנ”ל בתחלואה בדלקת ריאות אינה בולטת. עם זאת, מאמצע ספטמבר נצפתה עליה בסך הפניות למיון ילדים, אשר הינה משמעותית יותר מהעליות שנצפו באותה תקופה בשנים קודמות. ניתן ליחס עליה זו, לפחות באופן חלקי, לעליה הדרמטית שנצפתה בשלושה שבועות האחרונים בפניות למיון ילדים בשל ברונכאוליטיס. בהתייחס לפניות למיונים בעקבות דלקת בדרכי הנשימה העליונות, מאמצע ספטמבר נצפתה עליה קלה בפניות למיון פנימי ובעיקר למיון ילדים, אשר איננה חריגה בהשוואה לשנים קודמות.

    יש לשים לב שהדיווחים על פניות למיונים של בתי חולים של הכללית לפי אבחנות התחילו באופן מלא יחסית  מחודש ספטמבר 2004, ועל כן העקומה אשר מתארת את שנת 2004/05 הינה חסרה.


    פניות לחדרי מיון (משרד הבריאות)


    ·          אשפוזים (תרשימים 7-8): אחוזי תפוסת המיטות הממוצעים במחלקות הילדים ובמחלקות הפנימיות במהלך חודשי הקיץ לא היו שונים באופן משמעותי מהאחוזים שנצפו בתקופה המקבילה בשנים קודמות, ואף לא חל בהם שינוי משמעותי בשבועות האחרונים.

    בתקופת הקיץ (מאמצע חודש יולי ועד לאמצע חודש אוגוסט) נצפתה עליה באחוז המונשמים ביחס לתפוסה הכוללת בכלל בתי החולים, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים קודמות, עם שיא של 4.1%. מאז חלה ירידה באחוזים והם התייצבו סביב 3.5%.


    אשפוזים


    תמותה

    ·         מקרי תמותה בקהילה מכל הסיבות, מחוז ת”א (תרשים 9): מספר הנפטרים המצטבר מכל הסיבות הינו נמוך במעט בהשוואה לזה שנצפה בשנים קודמות, כאשר בשלושת השבועות האחרונים דווח על מספר נפטרים נמוך מזה שנצפה באותה התקופה בשנים קודמות (מבוסס על נתוני מחוז ת”א כמדד לתמותה כללית).

    תמותה כללית מחוץ לבתי חולים (מחוז ת”א)

    ·         תמותה ארצית מדלקת ריאות בהתבסס על מודל צפי עונתי (תרשים 10): אחוזי מקרי המוות כתוצאה מדלקת ריאות מכלל מקרי המוות בחודשי הקיץ נעו בטווח שבין הצפי העונתי והסף האפידמי, כאשר מאמצע אוגוסט ואילך האחוזים נעים סביב הצפי העונתי. (הנתונים עדכניים לשבוע המסתיים ב-9.9.06 ולקוחים מהדיווחים של המחלקה לאפידמיולוגיה, משרד הבריאות).

    תמותה מדלקת ריאות (המחלקה לאפידמיולוגיה)

    בידוד הנגיף במעבדה

    אבחנת שפעת במעבדה (תרשימים 11-12): הניטור המעבדתי של נגיפי השפעת בשיתוף מרפאות הניטור הסנטינליות החל השבוע וטרם התקבלו תשובות מעבדה. מאושפזים- מתוך 16 דגימות שנבדקו לנוכחות RSV, 3 (19%) נמצאו חיוביות ל- RSV מסוג .B (נתונים מהמעבדה המרכזית לנגיפים).

    בידוד הנגיף (מעבדה מרכזית לנגיפים, תה”ש)


    הניטור המעבדתי לחורף 2006/07 החל בתאריך 15.10.06 באופן חלקי-
    טרם התקבלו תשובות מעבדה


    פעילות שפעת בעולם

    על פי דיווחי ה- CDC האמריקאי, ה- EISS האירופאי וה- WHO מסתמן כי פעילות השפעת היינה נמוכה ברחבי העולם וכוללת את נגיפי השפעת מסוג A (הן H1 והן H3) ו- B. רוב הזנים שבודדו בעולם מתחילת הקיץ ועד כה תואמים לזני החיסון.

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

      הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

      במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
      להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה