משפחה

השפעת השימוש ברשומות רפואיות אלקטרוניות על תקשורת בין רופא וחולה בישראל (Patient Education and Counseling)

השימוש ברשומות רפואיות אלקטרוניות מצד רופאים בישראל הפך שכיח מאוד בשנים האחרונות. לאור זאת, מחקר ישראלי חדש נועד לבחון את הקשר בין השימוש הגובר ברשומות רפואיות אלקטרוניות והתקשורת בין רופא וחולה, בתנאי רפואה ראשונית בישראל.

במחקר נכללו 3 רופאים ראשוניים בישראל, ו-30 ממטופליהם, ובאמצעות צילומי וידאו העריכו החוקרים את השימוש במחשב, כמספר השניות שהרופא בהה במסך המחשב, ו-3 דרגות של הפעלת המקלדת. את הדינמיקה התקשורתית בחנו החוקרים באמצעות תירגום לעברית של מערכת RIAS (Roter Interaction Analysis System).

מהתוצאות עולה כי רופאים הקדישו קרוב ל-25% מהזמן הביקור בבהייה במסך המחשב, ובחלק מהמקרים מרכיב זה הגיע ל-42% מהזמן. ב-24% מהביקורים שנכללו במחקר נרשם שימוש מוגבר במקלדת המחשב.

החוקרים מצאו קורלציה חיובית בין בהייה במסך ודרגת השימוש במקלדת ובין משך הביקור (r=0.51, r<0.001 ו-F(2,27)=2.83, p<0.08, בהתאמה). אולם, הם זיהו קשר הפוך בין השימוש במקלדת ובין כמות הדיאלוג מצד הרופא (F(2,27)=4.22, p<0.02), או מצד המטופל (F(2,28)=3.85, p<0.05).

ההשפעות הספציפיות של בהיה במסך המחשב כללו עיכוב בשאלות של הרופא אודות נושאים פסיכוסוציאלים (r= -0.39, p<0.02), והיענות אמוציונלית (r= -0.30, p<0.10), בעוד שהשימוש במקלדת העלה את חילופי הדברים בנושאים ביו-רפואיים, כולל שאלות רבות יותר אודות משטר הטיפול (F(2,27)=4.78, p<0.02), וייעוץ וחינוך רב יותר של המטופל (F(2,27)=10.38, p<0.001), ביחד עם עליה במסירת מידע רפואי מצד החולה לרופא (F(2,27)=3.40, p<0.05).

כמו כן, החוקרים מצאו קורולציה שלילית בין סיכום התוצאות באשר לתקשורת הממוקדת במטופל במהלך הביקור, ובין בהיה במסך או שימוש במקלדת (r= -0.33, p<0.08 ו-F(2,27)=3.19, p<0.06, בהתאמה).

לדברי החוקרים, המחשב הפך לחלק בלתי נפרד מהביקור הרפואי, הצורך חלק גדול מזמן הביקור. קיים קשר הפוך בין בהיה במסך המחשב והצגת שאלות פסיכוסוציאליות והיענות רגשית מכיוון הרופא במהלך הביקור. קיים גם קשר שלילי בין השימוש במקלדת ותרומת הרופא והחולה לדו השיח הרפואי. החולים עשויים לפרש את השימוש במחשב מצד הרופא כחוסר עניין או ניתוק. העליה במשך הביקור, הקשורה בשימוש ברשומות רפואיות אלקטרוניות, נובעת ככל הנראה מהשימוש במקלדת ובהיה במסך המחשב.

לסיכום, מהמחקר עולה כי הדרך בה רופאים משתמשים במחשבים בחדרי הבדיקות, עלולה להשפיע לרעה על הטיפול הממוקד בחולה דרך צמצום הדיאלוג בין הרופא והמטופל, בעיקר בהיבטים פסיכוסוציאליים ורגשיים. נראה כי בהיה במסך בעיקר מפריעה להצגת שאלות בנושאים פסיכוסוציאלים והיענות רגשית, ממצא הרומז לכך שמבט למסך המחשב, במקום קשר עין עם המטופל, עשוי לפגוע במסירת מידע מלא או רגיש מצד המטופל.

החוקרים מאמינים כי אימון וחינוך עשי לשפר את מערכת היחסים הבין-אישית מצד הרופאים, והשימוש באמצעי הרשומות הרפואיות האלקטרוניים. הם מאמינים כי שיפור הכישורים הללו יסייע לרופאים להתמודד עם הריחוק הבין-אישי, הן באופן מילולי והן באופן בלתי-מילולי, הקשורים בשימוש במחשב.

, Volume 60, Issue 1, April 2006, Pages 134-141Patient Education and Counseling

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה