החשיבות של גרויי תקשורת בגיל צעיר

לתת-תזונה בילדים השפעה מכרעת על התנהגותם. הם עצובים אדישים ועצבניים. מעקב אחר קבוצת ילדים ששכבו בבית החולים עקב תת-תזונה בשנים הראשונות לחייהם, הראה שכאשר אלה יגיעו לגיל בית הספר הם יהיו תוקפניים יותר,לוקים בהפרעות קשב וריכוז  ויהיו פחות חברתיים. מחקרים בעולם המפותח מראים, גירויים פסיכו-סוציאליים בילדות, מונעים  התנהגות אנטי-חברתית ופשיעה כאשר ילדים אלה מתבגרים.

המחקר לפנינו התבצע במדינת  Jamaica, מדינה השייכת לעולם המתפתח. המחקר נמשך שנתיים ועקב אחר ילדים מגיל 9 חודשים ועד 24 חודש.  בגיל  17-18 שנים הם נבדקו בשנית להערכת הקשר בין גירויים בגיל צעיר והשפעתן על ההתנהגות בגיל ההתבגרות.

הנה פרטי המחקר:-

בביקורי בית, נבחרו ילדים בגיל 9 24 חודשים  אשר הראו סימנים של הפרעה בגדילה. הפרעה “בגדילה” במחקר זה הוגדרה כגובה  2 סטיות מתחת לתקן  הגובה הממוצע לגיל זה. ילדים אלה התפלגו לארבעה קבוצות.

קבוצת ביקורת, אשר לא קבלה כל טיפול

קבוצה אשר קבלה תוספת מזון    ליטר אחד של חלב כל שבוע

קבוצת הגירוי בקבוצה זו נהנו הילדים והאם מביקור חד-שבועי למשך שעה בלבד ובה החוקרת הדריכה את האם באינטראקציה בינה לבין הילד. האם למדה להקשיב לילד, לשוחח איתו , לשבח אותו על דברים שעשה ולעודד הצלחה. 

קבוצה רביעית קבלה תוספת מזון וגירויים גם יחד.

התוצאות הראו כי בקבוצות המטופלות בגירויים פסיכו-סוציאליים היו פחות מקרים של חרדות, דיכאון והתנהגות אנטי-חברתית . כמו כן היו פחות מקרים  של הפרעות קשב ובעיות למידה. בשתי הקבוצות, קבוצת הבקרה וגם בזו שהילדים קבלו תוספת מזון אך ללא גירויים סוציאליים,  התוצאות היו שוות.

מאמר מערכת באותה חוברת של ה British Medical Journal    סוקר את הנושא. המאמר מצביע על הקשר בין הורות טובה לבין מניעה של בעיות פסיכוסוציאליות בגיל הבגרות. מחקרים קודמים כבר הצביעו על כך, כי חינוך מעודד וקשר טוב עם ההורים מפחית את הסיכונים של התנהגות אנטי-חברתית, הריון בגיל הבגרות, שימוש בסמים, פשיעה והפרעות רגשיות.

רוב המחקרים עד כה בתחום זה התבצעו בעולם המפותח, במרכזי מחקר וקבוצת הורים שהתנדבו להשתתף במחקר. אך אוכלוסיה זו אינה משקפת את אוכלוסית היעד שלנו. המחקר שציטטנו פה  נערך  בעולם השלישי, באזור נגוע בעוני ומקופח. האמהות בקבוצה המטופלת קבלו הדרכה של שעה אחת בשבוע, ונעזרו בספרים ובצעצועים. התוצאה הייתה התפתחות קוגניטיבית משופרת. הכותבת משבחת את המחקר במיוחד בגלל שהחל בתקופה מוקדמת של החיים ומנע התנהגות אנטי-חברתית עוד בטרם הופיעה, וזאת בניגוד לתכניות רבות אחרות, שמטרתן לטפל בהתנהגות אנטי-חברתית  לאחר שכבר התפתחה.

הערת העורך

המסר ברור. כדי לחיות בעולם טוב יותר הצעד הראשון  לטפל באוכלוסיות החלשות ולאפשר להם לגדל את ילדיהן באהבה ובשלווה, בהבנה ובתשומת לב בשלבים מוקדמים של החיים.  


Effects of psychosocial stimulation and dietary supplementation in early childhood on psychosocial functioning in late adolescence

Walker SP, Chang SM, Powell CA, Simonoff E, Grantham-McGregor SM

BMJ  2006;333:472-4

Prevention of Psychosocial problems in adolescence

Dosani S

BMJ 2006;333:460


British Medical Journal  מיום 2 בספטמבר   2006   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה