שיפור הבנת נושא הסכמה מדעת (Patient Education and Counseling)

מחקר חדש נועד לבחון דרכים לשיפור התקשורת בין הרופא והחולה, דרך אימוץ אופי השיחה של המטופל, בחולים כירורגים.

במסגרת המחקר, בדקו החוקרים את האינפורמציה הכתובה שהכינו רופאים, מומחים בכירורגיה של הבטן, ועד כמה חולים המיועדים לניתוח Cholecystectomy, הבינו את המידע שנמסר להם.

באותו זמן, החולים התבקשו לתאר במילים שלהם, את כל המידע שברשותם אודות המחלה והטיפול.

החוקרים ניתחו את הנתונים אודות 150 מטופלים, עם התייחסות לרמת ההשכלה שלהם, מאפיינים סוציודמוגרפיים, והעדפות המטופלים בכל הקשור לקבלת מידע בנושא מחלתם והשתתפות בתהליך קבלת ההחלטות. לאחר מכן, החוקרים השוו בין המידע הכתוב שהכינו המטופלים, והמידע הכתוב שהכינו הרופאים, על הבנת הנושא מצידם של חולים חדשים.

50% מהמשתתפים השלימו את המבחן ששימש את החוקרים להעריך את התוצאות, 40% מהם לא הבינו היטב את נושא מחלתם והטיפול בה. מניתוח התוצאות של 150 המשתתפים עולה כי בצמוד לעליה ברמת ההשכלה של המטופלים, נרשמה עליה במורכבות סגנון הכתיבה. מבחנים ששימשו את החוקרים להעריך את הבנת הנושא מצד המטופלים, הצביעו על סגנון הכתיבה הטוב ביותר, אותו הבינו כל המטופלים. המאפיינים הדומיננטיים של המטופלים שהציגו את האינפורמציה בכתב בסגנון הטוב ביותר לכלל המטופלים, כללו רמת השכלה בינונית, נשים מעל גיל 60, עובדים עירוניים, שאלון שנערך לאחר הניתוח, אינפורמציה שנמסרה מפי מומחה באולטרה-סאונד, ידע של 1-10 שנים אודות המחלה, מטופלים אלו למדו הכי הרבה אודות מחלתם, שאפו לקבל יותר מידע בעל-פה ובכתב, והעדיפו לתפוס תפקיד פעיל יותר בתהליך קבלת ההחלטות.

לסיכום, ניתוח פרופיל המטופלים עם סגנון הכתיבה האופייני, שהובן בצורה הטובה ביותר ע”י כלל המטופלים, כיוון את החוקרים למקום בו יש לחפש אחר מומחים פשוטים בנושאי התקשורת בין רופא וחולה. הם מאמינים כי הממצאים מצביעים על חשיבות השתתפות המטופלים בהכנת האינפורמציה המשמשת לקבלת הסכמה מדעת, ולאפשרויות לשיפור הבנת הנושאים המדוברים מצד המטופל.

, Volume 60, Issue 3, March 2006, Pages 294-300Patient Education and Counseling   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה