משפחה

האם חולים הסובלים מדיכאון לאחר שבץ אינם זוכים לטיפול ראוי? (Stroke)

למרות השכיחות הגבוהה של דיכאון, העשוי להשפיע באופן משמעותי על סיכויי ההישרדות של חולים לאחר שבץ, מחקר חדש מצא כי מרבית החולים לאחר שבץ, הסובלים מדיכאון, אינם מקבלים טיפול תרופתי בנוגדי-דיכאון.

החוקרים מצאו כי 5 שנים לאחר שבץ, קרוב ל-20% מהשורדים סבלו מדיכאון, אך רק 22% קיבלו טיפול מתאים. דיכאון לאחר שבץ פוגע באיכות החיים ומעלה את שיעורי התמותה, ולכן חשוב מאוד לאבחן ולטפל במצבים אלו.

כחלק ממחקר NEMESIS (North East Melbourne Stroke Incidence Study), מחקר מבוסס-קהילה, שכלל 306,631 חולים עם אירוע שבץ ראשון ממלבורן באוסטרליה, החוקרים ביקשו להעריך את שכיחות דיכאון וטיפול בנוגדי-דיכאון 5 שנים לאחר השבץ.

חולים ששרדו אירוע שבץ עברו בדיקות סקר לדיכאון באמצעות סולם IDA (Irritability, Depression, Anxiety). נבדקים עם בעיות תקשורת או הפרעות קוגנטיביות לא עברו בדיקות סקר לדיכאון מאחר שלא ניתן לאבחן דיכאון בשיטה זו. בנוסף, כל המשתתפים נשאלו אודות הטיפול התרופתי שקיבלו, כולל מרשמים לטיפול בנוגדי-דיכאון.

משתתפים שהשיגו ציון של 7 נקודות או יותר אובחנו עם דיכאון. 5 שנים לאחר שבץ, שרדו 445 (45%) מבין 978 המקרים, 64 מהם הוצאו מהמחקר. סה”כ, בדיקות סקר בוצעו ב-289 חולים ששרדו 5 שנים לאחר אירוע שבץ.

החוקרים מצאו כי 17% מהמשתתפים בקבוצה זו סבלו מדיכאון קליני, אך רק 22% קיבלו טיפול בנוגדי-דיכאון. בנוסף, 28% מאלו שסבלו מדיכאון וקיבלו טיפול מתאים, עדיין סבלו מדיכאון.

לדברי החוקרים, השיעור הנמוך של טיפול בחולים לאחר שבץ הסובלים מדיכאון מעיד על כך שרופאים אינם מוכנים לתת טיפול שלא הוכח יעיל ובטוח לטיפול בדיכאון בחולים לאחר שבץ. גורם נוסף שעשוי להשפיע על המצב הוא פיספוס אבחנה של דיכאון.

החוקרים כותבים כי היה מפתיע לגלות כי אחוז גבוה מהחולים (72%) שקיבלו טיפול בנוגדי-דיכאון לא סבלו מדיכאון. ממצא זה עשוי להעיד על יעילות הטיפול בנוגדי-דיכאון, אך עשוי לנבוע מכך שהטיפול ניתן לאינדיקציה אחרת מדיכאון, דוגמאת טיפול בכאב.

יתרה מזאת, החוקרים מספרים כי בנבדקים שלא השלימו את בדיקת IDA בשל דיספאזיה או הפרעה קוגניטיבית היו בסיכוי גבוה יותר לקבל טיפול בנוגדי-דיכאון, בהשוואה לחולים שיכלו להשלים את הבדיקה.

אחת ממגבלות המחקר נובעת מהעדר נתונים אודות מינוני התרופות, משך הטיפול והאינדיקציה לשמה ניתן הטיפול, שעשויים להביא להערכת-יתר של הטיפול בדיכאון ויעילותו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מוכיחים את הצורך הדחוף במחקר אקראי ומבוקר גדול, לבחינת נושא הטיפול בנוגדי-דיכאון בחולים לאחר שבץ.

Stroke. 2006. Published online September 28, 2006

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה