משפחה

חשיבות תרגילים לייצוב עמוד השדרה ופיזיותרפיה בחולים עם כאבי גב תחתון חוזרים (Spine)

מחקר חדש שנועד לבחון את השפעות הוספת פעילויות גופניות לייצוב עמוד השדרה, בנוסף לטיפולי הפיזיותרפיה המקובלים בחולים עם כאבים חוזרים בגב תחתון בבריטניה, מצא כי אין יתרון נוסף בהוספת תרגילים ספציפיים לייצוב עמוד השדרה בנוסף לטיפולי הפיזיותרפיה בחולים אלו.

לדברי החוקרים, תרגילים לייצוב עמוד השדרה מקובלים מאוד במסגרת טיפולי הפיזיותרפיה בעקבות כאבי גב תחתון, ומחקרים קודמים בקנה מידה קטן מצאו שיפור בתוצאות כתוצאה מטיפולים אלו.

במחקר החדש נכללו 97 חולים בגילאי 18-60, עם כאבי גב תחתון חוזרים. המשתתפים חולקו באקראי לשתי קבוצות, האחת טופלה באמצעי פיזיותרפיה מקובלים, שכללו פעילות גופנית כללית וטיפול מנואלי, ואילו המשתתפים בקבוצה השניה טופלו באמצעי פיזיותרפיה קונבנציונאליים ביחד עם תרגילים ספציפיים לייצוב עמוד השדרה. המדד העיקרי ששימש את החוקרים הוא המוגבלות התפקודית של הגב, כפי שנמדדה לפי Roland Morris Disability Questionnaire (RMDQ) לאחר 12 חודשים. כמו כן, החוקרים בחנו את מדדי הכאב, איכות החיים ומדדים פסיכולוגיים לאחר 6 ו-12 חודשים.

68 משתתפים (70%) השלימו את 12 חודשי המעקב. המשתתפים בשתי הקבוצות זכו לשיפור בתפקוד הגופני, ירידה בעוצמת הכאב, ושיפור במרכיב הגופני של איכות החיים. השינוי הממוצע בתפקוד הגופני, כפי שנמדד לפי RMDQ, עמד על 5.1-  (95% CI = -6.3 –  -3.9) עבור תרגילים ספציפיים לייצוב עמוד השדרה, ו-5.4- (95% CI = -6.5 –  -4.2) עבור טיפולי פיזיותרפיה מקובלים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חולים בשתי הקבוצות זכו לשיפור דומה בעקבות הטיפולים, וכי אין יתרון בהוספת תרגילים ספציפיים לייצוב עמוד השדרה בחולים עם כאבי גב תחתון חוזרים.

Spine. 2006 Sep 1;31(19):E670-81

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה