משפחה

טיפול מוקדם ואינטנסיבי בסטטינים משפר את התוצאות בחולי ACS (מתוך Arch Intern Med)

ממטה-אנליזה שפורסמה בגליון 25 בספטמבר של Archives of Internal Medicine עולה כי טיפול מוקדם ואינטנסיבי בסטטינים נמצא יעיל בהורדת שיעורי התמותה והתחלואה הקרדיווסקולרית בחולים עם Acute Coronary Syndrome (ACS).

ההשערה היא כי לסטטינים, המעכבים את האנזים HMG-CoA Reductase, יתרון בטווח הקצר בחולים עם ACS, אך הנתונים בנושא אינם עקביים, כאשר חלק מהמחקרים היו חסרים עוצמה מספקת בכדי לקבוע את היתרון הטיפולי. מטה-אנליזה זו נועדה לקבוע את יעילות הטיפול המוקדם והאינטנסיבי בסטטינים בחולי ACS.

במחקר נכללו מחקרים שפורסמו בתקופה שבין ינואר 1974 ונובמבר 2005, וצוטטו ב-Pubmed, MEDLINE, EMBASE, BIOSIS, SciSearch, PASCAL ו-International Pharmaceutical Abstracts וב-Cochrane Controlled Trials Register, והתמקדו במחקרים האקראיים ומבוקרים בהם החלו בטיפול סטטינים בתוך 14 ימי אישפוז עקב ACS. שני חוקרים העריכו באופן בלתי-תלוי את איכות המחקר, המאפיינים והתוצאות.

החוקרים זיהו 13 מחקרים אקראים ומבוקרים שפורסמו לפני מאי 2006, וכללו 17,963 מבוגרים. חציון מספר החולים היה 135, וחציון תקופת המעקב עמד על 6 חודשים. החוקרים מצאו כי טיפול מוקדם ואינטנסיבי בחולי ACS מלווה בשיעורי תמותה ואירועים קרדיווסקולרים נמוכים יותר, במהלך מעקב בן שנתיים (Hazard Ratio = 0.81, 95% CI = 0.77-0.87, p<0.001). מעקומת ההישרדות עולה כי היתרון בטיפול זה החל בין החודש הרביעי והחודש השניים עשר, כאשר חשיבות סטטיסטית הופיעה מחודש 12.

לדברי החוקרים, טיפול מוקדם ואינטנסיבי בסטטינים מוריד את שיעורי התמותה והאירועים הקרדיווסקולרים לאחר 4 חודשי טיפול. תוקף הממצאים זוכה לחיזוק כאשר מנתחים את הנתונים אודות המטופלים באופן אינדיבידואלי.

מגבלות המחקר כוללים עדויות להטרוגניות סטטיסטית משמעותית, הוצאת תוצאות מהתערבויות שכללו מינונים שונים או סוגי סטטינים שונים, ב-4 מחקרים המשתתפים בקבוצת הביקורת קיבלו טיפול סטנדרטי או טיפול בסטטינים במינון נמוך, דבר שעשוי לפגוע בעוצמת המחקר בזיהוי היתרון בטיפול אינטנסיבי ומוקדם בסטטינים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי העדויות הקיימות תומכות בטיפול אינטנסיבי ומוקדם של סטטינים בחולי ACS. בעוד שנראה כי ייתכן ודרוש טיפול במשך 6 חודשים בכדי להשיג את ההשפעות החיוביות, ניתוח התוצאות העלה כי קיימת ירידה יציבה של 20% בשיעור האירועים הקרדיווסקולרים בתקופה של שנתיים. אין עדות משמעותית לכך שהורדת רמות LDL עשויות להסביר את היתרונות הללו של הטיפול.

Arch Intern Med. 2006;166:1814-1821

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה