משפחה

Etanercept יעיל גם כטיפול חד-שבועי בחולים עם Ankylosing Spondylitis (מתוך Ann Rheum Dis.)

מחקר חדש שפורסם ב-Annals of Rheumatic Disease מצא כי ל-Etanercept במינון 25 מ”ג, פעמיים בשבוע, או במינון 50 מ”ג, פעם בשבוע, השפעה דומה בחולים עם Ankylosing Spondylitis (AS) , בכל הקשור לפעילות המחלה וכאבי גב.

לדברי החוקרים, TNF-Alpha (Tumor Necrosis Factor) הוא מדיאטור חשוב מאוד של התהליך הדלקתי במחלות ראומטיות, דוגמאת AS, RA (Rheumatoid Arthritis) ו-Psoriatic Arthritis (PsA). Etanercept נקשר ל-TNF-Alpha ומעכב את פעילותו. בחולים עם RA, יעילות, בטיחות והפרמקוקינטיקה של Etanercept במינון 50 מ”ג פעם בשבוע, דומות לאלו של Etanercept במינון 25 מ”ג, פעמיים בשבוע.

במחקר הנוכחי, שנמשך 12 שבועות, נכללו 356 חולים עם AS פעילה, שחולקו באקראי בצורה של 3:3:1 לטיפול ב- Etanercept במינון 50 מ”ג, פעם בשבוע, לטיפול ב- Etanercept במינון 25 מ”ג, פעמיים בשבוע, או לפלסבו. המדד העיקרי אותו ביקשו החוקרים לבדוק הוא את שיעור החולים שהגיבו לטיפול בשבוע 12, כפי שמוערך לפי קריטריוני ASAS 20 (Assessment in AS Working Group).

שלוש הקבוצות היו דומות במאפיינים בתחילת המחקר ובפעילות המחלה. אחוז החולים שהפסיקו את הטיפול עמד על 9% עבור החולים בקבוצת הטיפול ב- Etanercept במינון 50 מ”ג פעם בשבוע, 9.3% עבור החולים בקבוצת הטיפול ב- Etanercept במינון 25 מ”ג, פעמיים בשבוע ו-13.7% עבור החולים בקבוצת הטיפול בפלסבו. מבין החולים שטופלו ב- Etanercept במינון 50 מ”ג פעם בשבוע, 74.2% השיגו תגובת ASAS20 בשבוע 12. 71.3% מהחולים שטופלו ב- Etanercept במינון 25 מ”ג, פעמיים בשבוע, השיגו תגובת ASAS20 לאחר 12 שבועות. בשתי קבוצות הטיפול הפעיל, האחוז היה גבוה יותר באופן משמעותי בהשוואה לקבוצת הטיפול בפלסבו (37.3%, P<02.0001). ASAS 5/6 (אחוז החולים שהשיגו שיפור של 20% לפחות ב-5 מ-6 תחומי ASAS) וחולים עם תגובה של ASAS 40, הציגו תמונה דומה בין קבוצות הטיפול.

כבר בשבוע 2 נרשם שיפור משמעותי (p<0.05) במדדי פעילות המחלה, כאבי גב, קשיון בוקר, ורמות C-Reactive Protein. רמות Etanercept בסרום היו דומות בשתי קבוצות הטיפול ב- Etanercept. בכל שלוש הקבוצות נרשמה היארעות דומה של תופעות לוואי בעקבות הטיפול, כולל זיהומים. לא זוהו נושאים בטיחותיים שלא נלקחו בחשבון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חולי AS צפויים להשיג שיפור משמעותי מבחינת הביטויים הקליניים, עם פרופיל בטיחותי דומה, בעקבות טיפל ב- Etanercept במינון 50 מ”ג פעם בשבוע, או מינון 25 מ”ג, פעמיים בשבוע. הבדיקה הפרמקוקינטית של שני משטרי הטיפול הציגו AUC (השטח שמתחת לגרף) זהה מבחינת החשיפה לתרופה.

Ann Rheum Dis. Published online September 12, 2006

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה