משפחה

השפעת הפרעות גדילה לפני או אחרי הלידה ביילודים בעלי משקל לידה נמוך בגיל בית-ספר (PEDIATRICS)- ד”ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה

מחקר חדש נועד להעריך את תבנית הגדילה במהלך 8 שנים, ההתפתחות הקוגנטיבית, המצב הבריאותי וההתנהגותי, ואת ההישגים האקדמיים של יילודים שנולדו במשקל נמוך, עם הפרעה בשגשוג בלבד (FTT), יילודים שהיו קטנים לגיל הריון בלבד, יילודים עם הפרעה לשגשוג ביחד וגם קטנים לגיל הריון, או ילדים עם גדילה נורמלית.

במחקר נכללו 985 יילודים שעברו הערכות סטנדרטיות בגיל 8, 180 יילודים ענו על קריטריוני הפרעה בשגשוג בגיל הריון מתוקנן שבין 4 ו-36 חודשים. החוקרים בחנו מספר מאפיינים של הילדים בגיל 8 גדילה, תפקוד קוגנטיבי, מצב התנהגותי, מצב בריאותי והישגים אקדמיים.

מהתוצאות עולה כי בילדים שהיו קטנים לגיל הריון וגם ענו על קריטריוני הפרעה לשגשוג (FTT), זוהו מדדי הגדילה הנמוכים ביותר בגיל 8, והם גם השיגו את ההישגים האקדמיים והתפקוד הקוגניטיבי הנמוכים ביותר . ילדים עם FTT בלבד היו קטנים יותר באופן משמעותי, בהשוואה לילדים עם גדילה תקינה, בכל הפרמטרים של הגדילה, וכן השיגו את התוצאות הנמוכות ביותר במבחני IQ. החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בין ילדים שהיו קטנים לגיל הריון ובין אלו עם גדילה תקינה, באף אחד מהמדדים הקוגניטיביים או ההשגים האקדמיים. לא נמצא הבדל בין 4 הקבוצות בכל הקשור למצב ההתנהגותי והמצב הבריאותי.

לסיכום, פגים שנולדו במשקל לידה נמוך עם הפרעות גדילה לאחר הלידה, בעיקר ביחד עם הפרעות גדילה לפני הלידה, הם הקטנים ביותר, ובעלי הישגים אקדמיים ותפקוד קוגניטיבי נמוכים יותר בגיל 8 שנים. לא נמצא קשר בין יילודים קטנים לגיל הריון ובין התפקוד הקוגניטיבי וההישגים האקדמיים בגיל 8, ביילודים עם תבנית גדילה תקינה לאחר הלידה.
הערות עורך:

זהו מחקר נוסף המראה כי לא כל הילודים שנולדו עם IUGR ישגשגו כמו ילדים אחרים. לילודים עם IUGR ו-FTT ישנה גם פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי וההישגים הלימודיים בגיל 8 לעומת ילדים באותו הגיל. כנראה כי חוסר הגדילה התוך-רחמית הינו משמעותי ביותר, ולא תמיד ניתן להתגבר עליו בחיים החוץ-רחמיים.

PEDIATRICS Vol. 118 No. 3 September 2006, pp. 1078-1086

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה