משפחה

טיפול מוקדם באנמיה קלה והשפעתו על איכות החיים של החולים (Cancer)

אנמיה בעקבות טיפול כימותרפיה היא מצב שכיח בחולים עם ממאירויות המטולוגיות. מחקר חדש, שהתמקד במדדי איכות החיים, נועד להשוות בין טיפול מוקדם וטיפול מאוחר ב-Epoetin Alfa באוכלוסיית חולים זו.

במחקר השתתפו חולים עם לימפומה מסוג שאינו הודג’קין, מחלת הודג’קין, CLL (Chronic Lymphocytic Leukemia), או MM (Multiple Myeloma) ורמות המוגלובין שבתחום בין 10 ו-12 גרם לד”ל, שתוכננו לטיפול כימותרפי של 4 חודשים או יותר. המשתתפים חולקו לטיפול מיידי ב-Epoetin Alfa במינון 40,000 U פעם בשבוע למשך 16 שבועות או פחות (טיפול מוקדם), או לטיפול ב-Epoetin Alfa רק אם וכאשר רמות המוגלובין ירדו מתחת ל-9 גרם לד”ל (טיפול מאוחר).

חולים עם רמות המוגלובין גבוהות מ-12 גרם לד”ל, לאחר 3 מחזורי כימותרפיה, לא השתתפו במחקר. המדד העיקרי במחקר היה השינוי הממוצע במדד FACT-An (Functional Assessment of Cancer Therapy Anemia).

מהתוצאות עולה כי 269 חולים, עם רמות המוגלובין של 12 גרם לד”ל, או פחות, חולקו לאחד משני הטיפולים. מדד FACT-An עלה בממוצע ב-3.84 (95% CI = 0.21-7.46) בקבוצת המשתתפים שטופלו בשלב מוקדם, וירד ב-4.37 (95% CI = -7.99 – -0.74) בחולים שטופלו בשלב מאוחר (p=0.003).

בחולים בקבוצת הטיפול מוקדם זוהה מדד ממוצע גבוה יותר של FACT-General, מדדי בריאות גופנית ותפקודית, מדדי אנמיה, מדדי חולשה, מדדי פעילויות יומיומיות, אנרגיה ומדדי Linear Analog Scale Assessment. כמו כן, החוקרים מצאו ירידה במספר במספר ימי המנוחה במיטה והגבלת פעילות.

רמת המוגלובין הממוצעת עלתה ב-1.2 גרם לד”ל (95% CI = 0.98-1.46) בחולים בקבוצת הטיפול המוקדם, אך ירדו ב-0.2 גרם לד”ל (95% CI = -0.32-0.12) בקבוצת הטיפול המאוחר (p<0.0001).

תופעות הלוואי היו דומות בשתי הקבוצות (כאשר עייפות היא תופעת הלוואי השכיחה ביותר). אירועים תרומבואמבוליים בעלי חשיבות קלינית היו שכיחים יותר בקבוצת הטיפול המוקדם.

לסיכום, טיפול מיידי באנמיה קלה באמצעות Epoetin Alfa במהלך טיפול כימותרפי בעקבות ממאירויות המטולוגיות, הביא לשיפור משמעותי באיכות החיים, פרודקטיביות, ורמות המגולובין, בהשוואה לטיפול בשלב מאוחר, עד שרמות המוגלובין יורדת מתחת ל-9 גרם לד”ל.

Cancer. 2006 Sep 14

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה