המשמעות המדעית של ספרית Cohrane (מתוך Harefua)

בשנת 1971 פירסם האפידמיולוג Archi Cochrane ספר, שעורר סערה בעולם הרפואה, בו הפנה את תשומת הלב של הציבור לבורות העצומה בנושא איסוף המידע הרפואי.

מסקנתו התבססה על העובדה שלרופאים אין נגישות לתוצאות מחקרים רפואיים אקראיים וכפולי-סמיות, ציטוט מדבריו:

It is surely a great criticism of our profession that we have not organized a critical summary, by specialty or subspecialty, adapted periodically, or all relevant randomized controlled trials

בשנת 1987 התייחס קוכרן למאמר סקירה שיטתי שסקר מספר רב של מחקרים אקראיים וכפולי סמיות בנושא הטיפול במהלך ההריון והלידה, המאמר היווה אבן-דרך בהיסטוריה של המחקרים האקראיים וביצירית עקרונות טיפוליים רפואיים מבוססים עובדתית. קוכרן הציע ליישם את שיטות המחקר הנ”ל בשאר תחומי הרפואה, כדי שניתן יהיה לפרסם מאמרי סקירה מקיפים כאלו בסוגיות רפואיות שונות. הוא האמין כי העדר שיטה כזו מביא לאיבוד מידע או חוסר ידע אודות טיפולים רפואיים והשלכותיהם, ולכן המטופלים לא יזכו לטיפול הרפואי הטוב ביותר.

בשנת 1993 הוקם אירגון קוכרן, שנועד לכתוב סקירות עדכניות של כל המחקרים העדכניים וכפולי הסמיות בנושאי הרפואה השונים. העקרונות בססיס האירגון מושתתים על שיתוף פעולה, יצירת התלהבות בקרב קהילת הרופאים, מניעת כפילויות של מחקרים, צמצום הטיות במחקרים, שמירה על עדכניות ורלבנטיות המידע הרפואי, גישה חופשית למאגרי מידע, איכות גבוהה של המידע הרפואי, המשכיות המידע הרפואי ושיתוף אנשי רפואה מכל רחבי העולם.

על-מנת לספק מקור מידע מאורגן, שיכלול את כל סקירות האירגון, הוקמה ספריית קוכרן, ספריה אלקטרונית הכוללת מספר מאגרי מידע, והעיקרי ביניהם הוא מאגר כל מאמרי הסקירה המערכתיים. המערכת האלקטרונית מאפשרת עדכון שוטף של מאמרי הסקירה, תוך ציון פירסום נתונים חדשים בספרות הרפואית בכל נושא, עדכון המתאפשר לעיתים רחוקות בהרבה בעיתונות המקצועית הכתובה.

האירגון מבקר את עצמו באופן שוטף, ומנסה כל העת לשפר את התוכן והמסקנות של הסקירות המפורסמות בו, בכדי שיהיו מבוססים עובדתית ככל הניתן.

מתוך ‘הרפואה’, אוקטובר 2003

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה