משפחה

השוואה בין אבחנה רפואית לפי השיטה המסורתית ואבחנה רפואית לפי השיטה הרפלקסולוגית (Harefua)

רפלקסולוגיה היא שיטה לא-מסורתית לאבחון וטיפול בבעיות גופניות ורפואיות, ע”י הפעלת מגע או לחץ באזורים מסוימים בכף הרגל, התומאים לאזורים ואיברים מסוימים בגוף.

לפי התיאוריה הרפלקסולוגית, כפות הרגליים יחדיו מהוות יחידה המשקפת את הגוף כולו, כל איברי הגוף ומערכותיו השונות מיוצגים בכף הרגל וע”י מגע או לחץ על אזור מסוים בכף הרגל, ניתן לגרום לתגובה ישירה באיבר או במערכת הגוף, המיוצגת ע”י אותו אזור בכף הרגל.

בשנים האחרונות נרשמה עליה בפניה לשיטות רפלקסולוגיה, ההופכת יותר פופולרית ככלי אבחוני וטיפולי, ואף שובצה בבתי חולים בישראל ככלי משלים לרפואה המסורתית. מספר מחקרים הדגימו את יעילות השיטה להקלה על כאבי אגן כרוניים בנשים, חרדה, סיבוכים לאחר לידה, תופעות קדם-ווסת, מהלך הלידה, כאבי ראש, כאבי גב, ואף הקלה על סבלם של חולים במחלות ממאירות. לעומתם, פורסמו תוצאות מחקרים שאינן תומכות ביעילות הטיפל ברפלקסולוגיה.

המטרה במחקר היתה לבחון את מהימנות ותקפות שיטות האבחון הרפלקסולוגיות.

במחקר השתתפו 80 חולים ממרפאות ומחלקות שונות בבית החולים הלל יפה בחדרה. המשתתפים עברו 2 בדיקות רפלקסולוגיה ע”י שני רפלקסולוגים שונים. את האבחנות שהתקבלו בעקבות בדיקה רפלקסולוגית השוו החוקרים עם האבחנות הרפואיות שנקבעו לפי הרפואה המסורתית. בנוסף, נבדקה מידת ההתאמה בין שתי הבדיקות הרפלקסולוגיות.

מהתוצאות עולה כי ב-6 מ-18 מערכות הגוף נמצא מתאם מובהק בין האבחנה הרפואית לפי השיטה המסורתית שנקבעה והאבחנה שהתקבלה משתי הבדיקות הרפלקסולוגיות. ב-4 מערכות גוף נמצא מתאם מובהק בין האבחנה הרפואית לפי השיטה המסורתית ובין האבחנה מבדיקה רפלקסולוגית אחת בלבד.

10 המערכות בהן נמצא מתאם מאופיינות במיקום אנטומי מוגדר.

בהשוואה בין האבחנות שנקבעו ע”י הרפלקסולוגים נמצא מתאם מובהק ב-14 מערכות גוף מתוך 18, ורק ב-15 מתוך 32 מרכיבי המערכות.

לסיכום, מנתוני המחקר עולה כי השיטה הרפלקסולוגית מאפשרת יכולת אבחנה תקפה ומהימנה, ברמה המערכתית בלבד, ורק עבור מערכות גוף הקשורות באיברים ובאזורים בעלי מיקום אנטומי מוגדר. נראה כי אם נקבעה אבחנה לפי השיטה הרפלקסולוגית המעידה על בעייתיות במערכת גוף מסוימת, יש מקום להתייחס אליה כאפשרות להמשך בירור בשיטה המסורתית.

“הרפואה”, 142: ג’ (ספטמבר 2003)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה