משפחה

הקשר בין המחלקה בבית החולים, הטיפול הרפואי ותוצאות התקף לב (IMAJ)

אף-על-פי שיחידת טיפול לב היא המקום המומלץ לטיפול בחולים המאושפזים בעקבות התקף לב (Acute Myocardial Infarction), מנתונים מישראל, המבוססים על האבחנה בעת השחרור, עולה כי במקרים רבים חולים אלו מטופלים מחוץ ליחידות אלו. מחקר שנערך בישראל נועד להשוות את המאפיינים הדמוגרפיים והקליניים, הטיפול ושיעורי התמותה בעקבות התקף לב בחולים שטופלו ביחידות טיפול לב ובמחלקות אחרות.

החוקרים ערכו רישום של כלל החולים שאושפזו בשלושה בתיחולים כלליים בחיםה במהלך החודשים ינואר, מרץ, מאי, יולי, ספטמבר ונובמבר בשנת 1996.

מהתוצאות עולה כי 22% מהחולים לא אושפזו ביחידת טיפול לב. החולים שאושפזו ביחידות טיפול לב היו צעירים יותר (61.6 לעומת 65.5 שנים), עם סיכוי נמוך יותר לסיפור קודם של התקף לב (18% לעומת 34%), והגיעו מוקדם יותר לחדר המיון. שיעור גדול יותר של חולים שהופיעו עם אי-ספיקת לב חמורה אושפזו מחוץ ליחידות טיפול לב   (30% לעומת 11%). שיעור הטיפול באספירין בחולים שאושפזו מחוץ ליחידות טיפול לב היה נמוך יותר (81% לעומת 95%), זה גם היה המצב בנושא טיפול בחסמי ביתא (62% לעומת 80%).

הסיכוי שבזמן השחרור חולים אלו יקבלו מרשם לטיפול בחסמי ביתא או המלצה להשתתף בתכניות לשיקום לבבי, היה נמוך יותר.

שיעורי התמותה הלא-מתוקננים היו נמוכים יותר בחולים שאושפזו ביחידות טיפול לב, הן לאחר 30 יום (OR=0.35), והן בטווח הארוך (HR=0.57). שיעורים אלו נחלשו מעט לאחר תיקנון למין, גיל, סוג AMI ודרגת אי-ספיקת לב (OR=0.91, HR=0.78, בהתאמה).

לסיכום, שיעור גבוה יחסית של חולים המגיעים בעקבות התקף לב, מאושפזים מחוץ ליחידת טיפול לב, כאשר הדבר בולט בעיקר במטופלים מבוגרים יותר וחולים יותר. הטיפול של קרדיולוגים היה טוב יותר מזה של פנימאים, הן במהלך השהות בבית החולים והן בזמן השחרור, מסיבה זו החוקרים המליצו לשים דגש על הגברת המודעות במחלקות הפנימיות לטיפול מבוסס-ראיות בנושא AMI.

IMAJ 2003: 5: April: 255-259

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה