משפחה

חשיבות ביומרקרים בדם באיבחון סרטן ערמונית (מתוך הכנס השנתי של ASCO)

חוקרים הצליחו להתמקד בהחתמה גנטית המאפשרת לזהות ביומרקרים לאבחון חולים עם צורות אגרסיביות של סרטן הערמונית. החוקרים הציגו את התוצאות בכנס השנתי ה-42 של American Society of Clinical Oncology.

עד כה, שיטות לאבחון ביומרקרים בדם שימשו במספר מחלות, כולל אוסטוארתריטיס, סרטן שלפוחית שתן והפרעות פסיכיאטריות. החוקרים טוענים כי אין ספק באשר לצורך בביומרקרים חשובים לאבחון סרטן ערמונית, בעיקר את הסוגים האגרסיבים של הסרטן.

המתודולוגיה החדשה משווקת כ-Sentinel Principle. המחקר נערך בשני שלבים, כאשר בשלב הראשון נכללו במחקר 16 חולים שאובחנו עם סוגים אגרסיביים של סרטן ערמונית, שהוגדרו כגידולים בעלי דרגה היסטולוגית (grade) של 7 ומעלה לפי מדד גליסון, ו-31 משתתפים ללא עדות לסרטן בביופסיה. החוקרים זיהו 1661 גלאים שהיו שונים באופן משמעותי בפרופיל הביטוי הגנטי בדם, בין הביקורות והמקרים (p<0.05). בשלב השני של המחקר, החוקרים כללו 108 משתתפים, וערכו בדיקות PCR בזמן אמת.

החוקרים מצאו כי שילוב של 4 גנים בעקבות השלב השני של המחקר, הבחין בין במקרים עם צורות אגרסיביות יותר של סרטן ערמונית ובין הביקורות, עם רגישות של 90% וסגוליות של 53%. הם מצאו כי רגישות בדיקת PSA באותם חולים, להבחנה בין שתי הקבוצות, עמדה על 91%, עם סגוליות של 13% בלבד.

אולם, בשילוב של בדיקת PSA עם אותם 4 מרקרים בדם, הושג אפקט סינרגיסטי, עם רגישות של 90% וסגוליות של 70%.

לסיכום, החוקרים טוענים כי לתוצאות אלו השלכות חשובות לזיהוי ביומרקרים נוספים לאבחון סרטן ערמונית.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה