משפחה

האם כלים המשמשים להערכת סטודנטים בזמן לימודי הרפואה יכולים לסייע בניבוי היכולות הקליניות של הרופא בעתיד? (Medical Teacher)

הכלי החשוב ביותר להערכת יעילות תכניות הלימודים בבתי הספר לרפואה הוא התפקוד של הבוגרים במסגרות הרפואיות. סקירה חדשה נועדה לבחון את יכולתם של מדדים הנאספים במהלך הלימודים בבית הספר לרפואה, לנבא את היכולות הקליניות של הרופא בעתיד.

החוקרים סרקו את הספרות הרפואית בשפה האנגלית בין 1955 ו2004, באמצעות MEDLINE, Embase, Chochrane’s EPOC ועוד. בסקירה נכללו מחקרים שהתייחסו להערכות סטודנטים עד הסטאז’, ההתמחות ו/או המומחיות. הערכות הסטודנטים והמדדים שנבדקו היו מבחני NBME I, II (National Board Medical Examination), ממוצע הציונים בשלב הפרה-קליני ובשלב הקליני, ציוני מבחני OSCE (Observed Standardized Clinical Examination) , ודירוגי הסטודנטים ופרסי הצטיינות.

כמו כן, החוקרים התייחסו להערכות שקיבלו המתמחים מהאחראים, תוצאות מבחני NBME III, בחינות בזמן ההתמחות, תוצאות מבחן American Board Specialty ותפקוד בזמן העבודה.

כל המחקרים שנכללו במחקר סוכמו בטבלה, והחוקרים העריכו את התוצאות באמצעות מטה-אנליזה כמותית ומדדים איכותיים, כולל הערכת איכות המתודלוגיה של המחקרים בסקירה.

569 מחקרים נכללו בסקירה, 38 מחקרים ענו על הקריטריונים לסקירה ו-19 מהם הכיל כמות נתונים מספקת ונכללו במטה-אנליזה. הקורלציה החזקה ביותר עם התפקוד כרופא, זוהתה עבור מבחני NBME II ו-NBME III (r=0.72, 95% CI = 0.30-0.49), ואילו מבחני NBME I והערכת האחראים במהלך ההתמחות היו הפקטורים המנבאים החלשים ביותר להערכת היכולות כרופא בעתיד (r=0.22, 95% CI = 0.13-0.30).

הגישה לבחינת הערכת הכלים המנבאים השתנתה מאוד בין מחקרים שונים, ולא זוהתה גישה משותפת.

כמו כן, נמצאה קורולציה מתונה בין תוצאות מבחני רפואה במהלך הלימודים בבית הספר לרפואה, ודירוג הסטודנטים ובין התפקוד במהלך הסטאז’ וההתמחות.

מעט מחקרים בחנו את התפקוד הקליני לאחר שלב ההתמחות.

לסיכום, החוקרים כותבים כי דרושה גישה סיסטמית ועקבית יותר להערכת יעילות הכלים המשמשים להערכת סטודנטים במהלך שנות הלימודים בבתי הספר לרפואה, וחשיבותם בניבוי יכולות הסטודנט כרופא בעתיד.

למרות שנראה כי קיימת קורולציה מתונה בין הכלים המשמשים להערכה כיום ובין היכולות הקליניות בהמשך, לא הרבה ידוע באשר לקשר שלהם עם התוצאות והיכולות בטווח הארוך.

Medical Teacher, Volume 28, Number 2, March 2006, pp. 103-116(14)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה