משפחה

Rituximab מעלה שיעורי רמיסיה בפמפיגוס וולגריס (מתוך American Academy of Dermatology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת ספטמבר של American Academy of Dermatology, עולה כי הטיפולים העכשוויים בפמפיגוס וולגריס (pemphigus vulgaris) קשורים לעיתים קרובות עם תופעות לוואי או שפשוט אינם עובדים. התוצאות של הסקירה הספרותית מראות כי טיפול ב- rituximab יכול להצליח במקומות, שטיפולים אחרים נכשלו.

ככל הנראה תאי B היוצרים נוגדנים פתוגנים הם הגורם לפמפיגוס וולגריס. Rituximab  הוא נוגדן אנטי CD20, ששם לעצמו למטרה את הלימפוציטים מסוג תאי B. Rituximab  מאושר לטיפול בלימפומה של תאי B על ידי ה-FDA, ומחקרים אחרונים מתארים את השימוש היעיל שלו בטיפול בממאירויות אחרות ובמחלות אוטואימוניות.

החוקרים זיהו 10 מאמרים המתארים את התוצאות של 17 נבדקים עם מחלה אוטואימונית זו (פמפיגוס וולגריס), שטופלו בעזרת rituximab. הנוגדן המונוקלונלי הפך לצורך הכרחי היות והמחלה שלהם לא הגיבה לטיפול בסטרואידים ובחומרים המדכאים את המערכת החיסונית.

טיפולים קודמים, שניתנו לחולים כללו : azathioprine, mycophenolate, אימונוגלובולינים תוך ורידים, methotrexate, חלקיקי זהב ופלזמה פרזיס.

Rituximab  ניתן במינון של 37.5 mg/m תוך ורידי שבועי למשך 4 שבועות. חלק מהנבדקים קיבלו יותר ממחזור אחד של Rituximab  בשל תגובה לא מספיקה או בשל הישנות של המחלה. כל הנבדקים המשיכו לקבל טיפול בסטרואידים ו/או בתרופות המדכאות את מערכת החיסון.

14 מתוך 17 נבדקים (88%) חוו שיפור. 9 נכנסו לרמיסיה מלאה למשך חצי שנה לפחות, ל-5 נבדקים היו תגובות קליניות חלקיות. 2 מתוך 3 נבדקים עם הישנות נכנסו לרמיסיה לאחר מחזור שני של טיפול ב- Rituximab. רק נבדק אחד לא הגיב ל- Rituximabבכלל.

סך הכל אירעו 4 זיהומים קשים, מתוכם אחד פטלי. שאר תופעות הלוואי היו קלות, למרות שיש לציין כי יש תופעות לוואי רציניות אחרות שיכולות לקרות.

מחקר זה מראה בנוסף, כי תאי B בדם הפריפרי נפלו לרמות לא מאובחנות תוך ימים ספורים לאחר התחלת הטיפול ב- Rituximab, וכי הטיטרים של הנוגדנים העצמיים לפומפיגוס וולגריס ירדו ב-14 מתוך 16 נבדקים.

לסיכום, ייתכן כי הפרוטוקולים, שנעשה בהם שימוש במחקר זה לא היו אידיאלים. יש צורך בפרוטוקול, שיחסל לחלוטין תאי B היוצרים נוגדנים עצמיים פתולוגיים ושיביא לרמיסיה ארוכת טווח.

הערת מערכת : ההתוויה העיקרית של התרופה בישראל  היא relapsed or refractory low-grade or follicular, b-cell non-hodgkin’s lymphoma .

J Am Acad Dermatol 2006;55:449-459

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה